Nobelpriset i litteratur 2011 – en reflektion

natten är stilla över vårt golv
där alla förklingande steg vilar
vilar som sjunkna löv i en damm

Passage ur En vinternatt, från Den halvfärdiga himlen som kom ut 1962.

Tomas Tranströmer Nobelpristagare i litteratur 2011

Han har kallats för Metaforernas mästare. När det tillkännagavs att det var Tomas Tranströmer som vunnit årets Nobelpris i litteratur var ”Äntligen!” mångas spontana reaktion.  Tomas Tranströmer debuterade redan som 23-åring med diktsamlingen 17 dikter, 1954. Sedan dess har han kommit ut med en ny diktsamling i snitt vart fjärde år. Han har översatts till 60 språk och således kommit att nå ut till en mycket stor del av världens poesibejakare.

Själv har jag de senaste åren knappt läst någon poesi över huvud taget, med undantag för enstaka dikter som dundrat förbi. Sist jag kan minnas att jag på allvar lät mig hänföras totalt av poesisamlingar var under mina mest dramatiskt utlevande tonår, den där perioden då livet pendlar mellan becksvart mörker och skarpaste ljus. När såväl kärleken som ilskan var djupaste blodröd. Då var det framförallt Karin Boye och Edith Södergran som stod högt i kurs jämte Pär Lagerqvist. Givetvis har poesin alltid funnits där ändå som en självklar del av livet, som inspirationskälla, som tröstare och som glädjeämne. Oräkneliga är exempelvis de gånger jag i tid och otid, gravallvarlig eller brutalt ironisk citerat Lagerqvist dikt Ångest. (Ångest, ångest är min arvedel, min strupes sår, mitt hjärtas skri i världen…) Jag känner inte till en mer klockren beskrivning av denna känsla.

Men nu är alltså mitt och större delen av det litterära Sveriges och för den delen världens, sikte inställt på Tomas Tranströmer. Ibland känns det bra att flyta med strömmen, att få upp ögonen för någon som i mitt medvetande legat i träda. En påminnelse om en värld där ordens estetik får råda. En påminnelse om att ”Hej, dörren till Tranströmers universum står på glänt och du är inbjuden.”

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

