Skamfläck av Caroline Engvall – omskakande och viktigt om svenska ungdomar som säljer sex via internet

Skamfläck

Ångesten väller emot mig. Mellan dessa pärmar finns så mycket svärta, så mycket ångest och så många övergrepp att det är svårt att ta in. Här skildras den växande problematiken med sexhandel via nätet. Internet är ett skrämmande smidigt sätt för unga människor och sexköpare att mötas och stämma träff. Det uppmärksammade fallet med Alexandramannen är bara ett av många exempel. Syftet med boken är att visa på att det här är någonting som händer överallt, i vanliga familjer, det händer vanliga svenska ungdomar.

Jag hade haft sex med två män samtidigt tidigare, men aldrig fem. Jag blev rädd när jag såg dem sitta där och vänta på mig, men jag försökte att inte visa det, Jag visste att om jag visade minsta känslor skulle de bli ännu elakare. De var som lejonhannar som triggades av rädsla, då högg de ännu värre. Så jag försökte spela cool, men just den gången var hemsk. Stefan sa direkt att de ville testköra mig och att jag inte skulle få något betalt. Att testköra betydde att de ville testa alla hål, se om jag kunde suga eller om jag passade för analsex. Vilket skitsnack, alla passar väl för analsex bara man trycker tillräckligt hårt. En av männen hade en riktigt stor och det gjorde så himla ont, men i efterhand är jag stolt över mig själv att jag lyckades hålla käften och inte skrika. Jag försökte koppla bort mig själv, men det var svårt den här gången. De var för många och de var överallt. Jag har ingen aning hur länge jag var där, men de höll på tills alla hade varit överallt. Kanske ett par timmar? Efteråt fick jag duscha och bland det äckligaste var att använda Stefans smutsiga handduk. Jag torkade ansiktet med toalettpapper istället. Hela kroppen kändes liksom overklig efteråt. Som om den inte var min. Det var ju lika bra det. Jag ville inte känna den, jag ville kapa av den under hakan. Den var ändå ingenting värd. Och nej, jag fick ingenting betalt. Testkörningar ger aldrig några pengar. Kanske nästa gång.(Sandra)

Sandra är uppväxt på en av Stockholms finaste adresser och lever utåt sett ett avundsvärt liv. Familjen har aldrig saknat pengar eller mat på bordet och Sandra har gått i fina skolor där hon umgåtts med barn från andra välbärgade familjer. Hennes sociala arv skiljer sig markant från Nadjas, som tillsammans med sina föräldrar kom till en svensk småstad för att börja om sitt liv efter kriget i hemlandet. Nadjas mamma tvingas ta det ena lågavlönade skitjobbet efter det andra och Nadjas pappa arbetar långa perioder ute till havs. Ändå är deras liv påfallande lika. De är båda unga kvinnor i gränslandet mellan barn och vuxna som säljer sina kroppar för pengar, som låter sig våldtas och misshandlas, som svälter sig. De är båda offer för den förtryckarstruktur som så lätt kuvar unga kvinnor till att huka under slampbegrepp och hora-epitet.

Nadja (15 år) lät sig lockas att visa brösten framför webbkameran på sitt trygga flickrum för en ung man hon ”lärt känna” via ett chatt-forum. Han bekräftade henne och fick henne att lita på honom. Dessa bilder spreds över hela hennes skola. Det blev inledningen på en snabbt neråtgående spiral. Hon upplevde att hon inte längre hade något att förlora.

Jocke (16 år) säljer sex till äldre män för pengar som han använder för att kunna försörja sig och sin pappa. Han är en vanlig kille med bra betyg. Han ser bra ut och har varken problem med kompisar eller att få tjejer. Men efter att hans mamma lämnade Jockes pappa för en annan man blev pappan deprimerad och Jocke lämnades med ansvaret. Han lärde sig snart att spela på sitt pojkaktiga utseende för att attrahera äldre män som mot betalning fick använda hans kropp som de behagade.

Tungt men viktigt!
Det här är riktigt tung läsning. Ändå kunde jag inte riktigt släppa boken. Vad som skildras här är baserat på ”Sandras”, ”Nadjas” och ”Jockes” vittnesskildringar. De visar alla upp skrämmande exempel på sex som självskadebeteende. De lyckas alla alienera sig själva från de kroppsliga erfarenheterna och har i stort sett en obefintlig självkänsla. De har alla utnyttjats av vuxna män. De befinner sig i gränslandet mellan barn och vuxna, saknar kunskap om svenska lagar och rättigheter, de är lätta att hota till tystnad.  

Det här är en sådan bok som borde läsas av alla, inte minst av dem som kommer i kontakt med ungdomar; föräldrar, lärare, myndigheter, och sjukvårdspersonal. Vad är det för sjuk jävla värld vi lever i, vill jag skrika. Vad är det för vidriga avskum som utnyttjar ungas svaghet på ett så grymt sätt?! Jag skriker inte rakt ut, men mitt exemplar av boken gav jag bort till en god vän som arbetar på en ungdomsgård. Det här är en sådan bok man vill sprida ut, förhoppningsvis kan kunskapen den för med sig göra skillnad, om så bara för någon, någonstans.

Boken avslutas med konkreta förslag på hur man som vuxen kan reagera och hjälpa ungdomar som man misstänker säljer sex. Ser man ett förändrat beteende, så som att hen drar sig undan, har mer pengar än vanligt, blir inåtvänd – uppmärksamma, se och fråga, fånga upp signaler, fråga igen och igen och igen.

Tips! Läs mer på Caroline Envalls blogg där hon behandlar frågor som rör sex som självskadebeteende hos unga Inte till salu >>

Det här inlägget postades i Brutal truth. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Skamfläck av Caroline Engvall – omskakande och viktigt om svenska ungdomar som säljer sex via internet

  1. intetillsalu skriver:

    Tack snälla för dina fina ord. Värmer massor.

  2. intetillsalu skriver:

    Tusen tack för de fina orden om böckerna. De värmer! /Caroline Engvall, förfatare till 14 år till salu och Skamfläck.

  3. Hej! Tack själv för allt fantastiskt arbete du gör och för att du med dina böcker medvetandegör, belyser, uppmärksammar och hjälper unga utsatta människor! Det är stort och långt ifrån självklart i en värld där ”sköt dig själ och skit i andra”-idealet dominerar allt mer över solidariteten med de mindre lyckligt lottade. Det var riktigt tung och jobbig läsning, men den kändes oerhört värdefull!

  4. Pingback: Femtio sätt att träffa den rätte – en fyndig & charmerande chic lit om den snåriga vägen till kärlek av Lucy-Anne Holmes | Mettes pocketblogg

Kommentera

