Mankell Minnet av en smutsig ängel – en fängslande berättelse om kolonialförtryck, prostitution och ond bråd död

En skickligt skriven berättelse som stundvis är överraskande långsam. Inledningsvis kan jag inte avgöra om den är lite tråkig eller subtilt spännande, någonting är det uppenbarligen som håller mig fast och får mig att gång på gång ta upp boken för att läsa vidare så snart tillfälle ges.

Från svältande kor till afrikansk bordell
Den unga Hanna lämnar det norrländska inlandet för att söka bättre lycka i hamnstadens Sundsvall. Det är tidigt 1900-tal, kallt eländigt och fattigt. Kölden knäpper i väggarna och till och med korna svälter. I Sundsvall får Hanna erbjudande om att mönstra på som kokerska på ett lastfartyg med kurs mot det avlägsna Australien. Men ödet vill henne annorlunda och istället hamnar hon på den Afrikanska kontinenten, i Portugisiska Östafrika.

I hamnstaden Lourenco Marques blir hon via en rad tillfälligheter ägare till stadens mest lukrativa bordell. Kunderna är sjömän från världens alla hörn och hennes stall av prostituerade är infödda afrikanska kvinnor. Så väl innanför bordellens väggar som ute på stadens gator är döden, rasismen, misstänksamheten och kolonialförtrycket påtagligt. Hanna som är en relativt ensam människa observerar denna främmande galna plats som inifrån en glaskupa. I en dagbok hon införskaffat skriver hon ner små korta anteckningar och reflektioner, vilka de flesta vittnar om att hon förfäras över hur de vita behandlar den svarta befolkningen. Men trots att hon uttrycker denna förfäran i sina anteckningar och till viss del även i samtal och handling, så får jag känslan av att hon är helt känslomässigt frikopplad.

Historien fortsätter att fascinera, kapitel efter kapitel håller den mig fångad, men kontrasten blir, ju djupare jag tränger i berättelsen, radikal i förhållande till hur träigt den är skildrad. Prostitution, döda äkta män, våld, mordhot, en nära relation med en apa och en förbjuden djupt passionerad kärleksaffär utgör onekligen spännande inslag, ändå är det som om Hanna förblir nästan oberörd inför sitt öde.

En svart-vit skildring som lämnar mig kluven
Det slutar med att jag kommer på mig själv med att önska att någon annan hade skildrat samma historia, men med aningen mer passionerad och engagerande berättarestetik. Minnet av en smutsig ängel lämnar mig kluven. Här finns visserligen en intressant skildring av ”vi och dom” samt av den ömsesidiga rädsla ”de andra” väcker, välrepresenterad hos såväl den vita styrande minioriteten som hos de svarta (ur)invånarna. Hanna blir jag över huvud taget inte klok på. Hela hennes karaktär spårar ur i en slags galen anakronism när hon ger uttryck för antirasism, feminism och solidaritet med de svarta från ett slags klassperspektiv. Den symboltyngda ap-karaktären Carlos blir henne en värdig stallbroder i Henning Mankells svart-vita universum.

Det här inlägget postades i Romaner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

