Road-trip i sommarpocketsverige!

Första veckan i juli begav vi på marknadsavdelningen oss ut på en liten road-trip. Första vändan gick Mälaren runt och dag två gick färden mot Göteborg. Bilen var lastad till brädden med pocketböcker. Utmed vägen stannade vi till för att fylla på Sommarpocketkampanjen och spana in några av vårens bokavdelningsbyggen. Efter en kraftig kurva lärde jag mig läxan att låta även kartongerna i baksätet sitta lika fastspända som jag.

I Göteborg sken solen över de kompakta köerna på E6:an som bildats till följd av att Madonnas lastbil vält och blockerade vägen. Den sken även över avenyn och en sen middag.

Onsdagens resa tog oss tillbaka till Stockholm. För varje avverkad mil närmade jag mig semestern som väntade bortom arbetsdagens slut. En vinglig stapel med böcker ur blandade genres och en resväska redo att fyllas mötte mig vid hemkomsten på vardagsrumsgolvet.

Näst följande morgon gav sig jag och J av mot en garanterad dos sommar (till skillnad från de svenska regn och köldrekorden), till Kreta där solen värmer och havet är turkost, närmare bestämt.

I skuggan på taverna Porto Lentas

I skuggan på taverna Porto Lentas

Där vaknade vi om mornarna till ljudet av bräkande bergsgätter, åt oproportionerliga mängder fetaost och lärde oss att en kretarian sätter i sig närmare 50 liter olivolja per år. Sen läste vi böcker. Medan havet slog mot den lilla stranden och graderna steg för var dag som gick tillgodogjorde jag mig romaner, ekonomisk historia och en mästerligt skildrad deckare om förortskriminalitet. (Mer om dessa ljuvliga titlar inom kort.)

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Resor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

