Katrin Kielos Det enda könet – explosiv, lättillgänglig och fascinerande läsning!

Kielos Det enda könet, på en filt under den grekiska solen

Kielos Det enda könet, på en filt under den grekiska solen

Med glimten i ögat och ett hämningslöst plockande från idéhistorien tar sig Katrine Kielos an ämnet ekonomi och gör det både intressant, underhållande och begripligt. Kielos exempel är hårdragna och många gånger förenklade, gissningsvis medvetet tillspetsade. Personligen tycker jag inte på något sätt att det förtar läsupplevelsen utan skänker snarare texten en explosiv och passionerad dos energi. Äntligen en röst som bryter av, ifrågasätter och belyser ur de mest oväntade synvinklar.

När jag väl tagit upp boken förmådde jag inte släppa denna (av genusanalys präglade) samhällsanalytiska tolkning av vårt ekonomiska samhälle. Kielos skriver med skärpa, utmanande radikalitet och relevans. Jag lät mig uppslukas helt.

”När arbetarklassens män krävde rösträtt gjorde de det utifrån argumentet att de minsann också var oberoende. Tidigare hade oberoende definierats utifrån ägande. De som ägde var oberoende. De som arbetade för någon annan var beroende. …  Att arbetarklassmannen för att kunna vara ’oberoende’ genom att arbeta heltid i själva verket var beroende av kvinnor för att ta hand om hemmet var inte en del av historien.” Eller en del av ekonomin för den delen.

”I Kanada försökte man mäta värdet av det obetalda arbetet. Mellan 30,6 och 41,4 % av BNP blev slutsatsen. Den första siffran är beräknad utifrån hur mycket det skulle kosta att ersätta obetalt arbete med betalt. Den andra utifrån hur mycket en person skulle tjäna om han eller hon lönearbetade den tid som de nu lägger på hushållsarbete.”

Men även när kvinnan lönearbetar i samma utsträckning som mannen, när hon har samma rösträtt och samma topposition som löntagare, så förväntas hon göra det på manliga premisser. När könsrollerna ska ”upplösas” är det allt för ofta kvinnan som ska anpassa sig efter mannen, han definierar det så kallat ”neutrala” i kråksången. Ett till synes fånigt men likväl talande exempel på denna struktur är att manliga chefer inte förväntas klä sig i småblommigt och volanger för att bli tagna ”på allvar”. Däremot förväntas en kvinna på näringslivets toppositioner fortfarande ofta klä sig i mörk kostym.

Men det här är inte enbart en feministisk pungspark som riktar sig mot stereotypt ”manligt” versus stereotypt ”kvinnligt”, Kielos gräver vidare i den ekonomiska diskursen. Hon punktbelyser den omvända terminologin när vi talar om marknaden respektive om människorna/individen där ”Markanden” tillskrivs närmast mänskliga egenskaper.  Att ekonomin måste ”stimuleras” är ett vedertaget uttryck de allra flesta hört ekonomiska talesmän upprepa som ett mantra i kristider.

”Med allt detta prat om stimulans skulle man kunna tro att ekonomin var en enda stor klitoris, skrev den amerikanska journalisten Barbara Ehrenreich.” Och jag kan inte annat än fnittra där jag ligger i solstolen och sträckläser sida upp och sida ner av ekonomisk historia. Kielos vidareutvecklar;

”Men samtidigt som vi beskriver marknaden som om den har mänskliga känslor, beskriver vi oss själva i allt högre grad som om vi var tomma varor eller företag på just det – en marknad. ’Jag måste tänka på mitt personliga varumärke’, ’Du måst investera i vår relation’, ’Det är kul att vara ute på marknaden igen’.” För att nämna några exempel.

Grekisk sallad på balkongen

Grekisk sallad på balkongen

Det enda könet levererar många ingångar till diskussion, något som inte minst har märkts av i hur flitigt den recenserats och kommenterats i så väl tidningar som bloggar. Några timmar av intensiv läsning senare väntade en fantastisk middag på balkongen med utsikt över bergen och medelhavet. Jag kan glatt konstatera att Det enda könet, trots förenklingar och stundvis nära på provocerande stereotypiseringar, sannolikt är en av de mest intressanta och tankeväckande böcker jag läst på väldigt länge. Oavsett om du håller med Kielos resonemang eller ej så är underhållningsvärdet den levererar svårslaget.

About these ads
Det här inlägget postades i Fakta. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s