Två soldater av Roslund & Hellström – en rå och skrämmande skildring av gängkriminalitet i en förort granne med verkligheten

Till och med katterna pustar ut i skuggan

Till och med katterna pustar ut i skuggan

Vi lämnade ett hett Kreta bakom oss, där till och med katterna låg och flämtade i den fyrtiogradiga skuggan. Detta för att ägna några dagar åt sommarsveriges isande små insjöar. I hagen i den lilla byn med röda korsvirkeshus där man förr om åren såg kor, hästar eller får beta, syntes numera en helt ny typ av djur. Jag befann mig i hjärtat av Dalarna och i grannens hage betade tre till synes nöjda alpackor. Mentalt förflyttade jag mig dock från den surrealistiska kombinationen av korsvirkeshus och alpackor till betongförortens miljonprogramskomplex där Roslund & Hellström valt att förlägga handlingen i sin senaste kriminalroman Två soldater.

Drygt 600 sidor tjock kändes det fjuttigt att kalla den för en ”tegelsten”. När jag väl hade börjat läsa insåg jag att den gärna hade fått fortsätta 600 sidor till. Två soldater är en imponerande, fascinerande och skrämmande verklighetsförankrad kriminalroman om gängbildning, brödraskap, kärlek, ensamhet och inte minst utsatthet.

Inledningsvis får vi följa de två ”bröderna” Gabriel och Leon. De är grundare och ledare för en kriminell organisation, vilken de styr med järnhand. Leon inifrån Aspsås fängelse, Gabriel från utsidan. Det är en rå och okonstlad skildring, med påträngande personporträtt och inblick i karaktärernas psyken. Inte enbart i Leons och Gabriels. Vi möter även den unga Eddie, som vid 12 års ålder redan är en viktig länk i kedjan. Med oantastlig lojalititet och sin låga ålder är han en enorm tillgång för gängets verksamhet. Han kan ostraffad gömma vapen, sprängmedel och droger. Han är fortfarande ett barn. Han drömmer om att bli fullvärdig medlem, en broder, och låter ingen stå i hans väg.

I berättelsens centrum står Leon och Gabriel, men runt dem finns omgivningen, dem som berörs och kommer i vägen. Berättartekniskt är det ett skickligt sammanfogat pussel. Här ges ett ansikte åt så väl fängelsepersonal, mödrar, socialarbetare, flickvänner och grannar. Alla plågade och berörda av våldet. Vi möter ett samhälle som vänder bort ansiktet och ansiktet på dem som inte har något val annat än att fortsätta leva där.

Två soldater är inte bara fiktion det är också en spegling av vår samtid. Våldet som beskrivs; de brinnande trappuppgångarna, uppgörelserna, bilbränderna och betongförorterna där man undviker att gå ut på kvällen, finns mitt ibland oss. Det är alltihop välbekant från nyhetsinslag och tidningsrubriker. Från Rosengård i Malmö, Hisingen utanför Göteborg, Rinkeby utanför Stockholm etcetera. De kriminella gängen blir allt fler och det otämjbart hämningslösa våldet letar sig långt ner i åldrarna. Roslund & Hellström fångar samtiden på ett kärnfullt sätt, de ramar in och punktbelyser det klassamhälle politikerna blundar för. Det är välskrivet och genomtänkt. Det är en okonstlad, rå och stilistiskt oerhört snygg skildring.

I hjärtat av Dalarna betar alpackorna i godan ro

I hjärtat av Dalarna betar alpackorna i godan ro

Sista road-trip-etappen av vår semester var jag inte mycket till resesällskap. Medan de svenska sommarlandskapen svepte förbi utanför bilfönstret med blommande rappsfält, glittrande insjöar och drömska skogar befann jag mig i den fiktiva Stockholmsförorten Råby.

Jag har tidigare läst (i stort sett) samtliga deckare från Roslund & Hellström, med den egensinnige poliskommissarien Ewert Grens i huvudrollen. Två soldater rekommenderas som den överlägset bästa; socialrealism möter deckarspänning, fiktionen visar upp verklighetens svärta. Inte minst måste jag erkänna att jag uppskattade det faktum att det dröjde drygt två hundra sidor in i boken innan polisen kommer in i bilden över huvud taget. För varje sida jag tillgodogjorde mig ökade tempot och berättelsens fragment sammanfogades allt tätare tills dess att jag var i stort sett okontaktbar. Bara en sida till, bara ett kapitel… Akut spännande, lämnade den mig skakad, berörd och upprörd. Läs den!

Tips! Läs mer om Två soldaterAnders Roslund berättar om bakgrunden till boken i kärnfull intervju >>
Tips! Se den härligt töntiga video-trailern >>

Det här inlägget postades i Spänning & deckare. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Två soldater av Roslund & Hellström – en rå och skrämmande skildring av gängkriminalitet i en förort granne med verkligheten

  1. Pingback: Jag fick ett telefonsamtal. Plötsligt kom våldet ännu lite närmare. | Mettes pocketblogg

Kommentera

