Pocketfest på Blå porten – ingen Kee, men väl en Jan!

Vi kom ganska tidigt och möttes av en tavla med namnlappar att fästa på kläderna, som under kvällen distribuerades i takt med att gästerna anlände. Tavlan innehöll med andra ord ledtrådar till vilka gäster som anmält att de skulle komma. Bland gästerna syntes utöver Bonnier-medarbetare och återförsäljare en stor mängd författare. Men med hjälp av namn-lappstavlan var det framförallt en man jag höll span efter. Kee Marcello (pocketaktuell med sin självbiografi Rockstjärnan Gud glömde). Jag råkar ju vara direkt svag för klassisk hårdrock och Europes låtskatt, tja ingen idé att linda in detta; är i mina öron helt fucking sublim! Ganska snart fylldes trädgården upp med mingelgäster, men ingen Kee. Efter en dryg timmes spekulationer där jag kan ha råkat stirra ut äldre, av livet härdade män, var jag till slut tvungen att hugga tag i Magdalena som meddelade att han befann sig i Göteborg. Attans!

Istället så föll det sig så att jag fick tillfälle att prata med Jan Arnald, eller ”Arne Dahl” som är hans mer välkända författaralias. Jan var förtjusande, minst sagt, och varvade meningarna med ett smittsamt bubblande skratt. Vi pratade bland annat just om författarens nya roll som social minglare. Jag kom även med den, i stunden briljanta, idén att han på bokmässan skulle klä sig i tvådelad klädsel – en halva för respektive författarskap. Ena sidan som deckar-Arne och andra som roman-Jan. Jag tror inte att jag lyckades sälj in idén, men galet vad fint det vore.

Trots den kyliga kvällen fortsatte folk, även efter mörkrets inbrott att hänga kvar utomhus. För dem som befann sig inomhus DJ:ade bland andra Denise Rudberg. Den ena ölen avlöste den andra och tiden försvann. På färjan över till Slussen kunde jag nöjd konstatera att detta helt klart var en av de roligaste tillställningarna på länge!

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

