Nedräkning inför bokmässan!

Lyckan över ett par skor

Lyckan över ett par lila skor

På torsdag startar bokmässan i Göteborg! Årets tema är nordisk litteratur. Att säga att jag ser fram emot denna, årets största bransch-händelse, vore en kraftig underdrift. Jag hade en vision som gick ut på att jag skulle packa allt inför mässan redan nu i helgen. ”Vattenflaska” skrev jag upp på baksidan av ett gammalt fönsterkuvert, som en första punkt på kom-ihåg-listan. Det vet jag att jag hade grym användning av förra året. Sedan tog jag fram en väska modell större. Gick ut för att köpa ett par strumpor, köpte istället ett par skor jag inte alls planerat att köpa, bokade en tvättid och kände mig ganska så nöjd. Allt som man kan skjuta upp till senare kanske inte nödvändigtvis mår bäst av att skjutas upp men, galet vad skönt det är. Tänk att ett gammalt fönsterkuvert med lite klotter kan få en att känna sig så organiserad. (Och att ett par lila skor kan få en att känna sig så nöjd!)

Ostfrossa på Fotografiska

Ostfrossa på Fotografiska

Ostfrossa med olyckstillbud
I förra veckan blev jag ofrivilligt indragen i logistikcirkusen från helvetet. Jag parerade hetsen och kaoset med att ostfrossa på Fotografiska där jag sprang på den alltid lika glada och trevliga Varg Gyllander. Med vårens frukostrelease för Sonjas sista vilja, även denna anordnad av Bra Böcker, färskt i minnet var denna tillställning inte något jag ville gå miste om. Vilt gestikulerande var jag nära att knocka en stackars kvinna med ölflaskan jag vid tillfället råkade hålla i den vildast flaxande handen. Som tur var undgick hon olyckstillbudet med blotta förskräckelsen. Varg skrattade artigt. Jag älskar folk som skrattar artigt. Hade jag varit en gospelartist från amerikanska södern hade jag sagt; God bless that man! (och slagit ut båda armarna i emfas, efter att först ha sett mig ordentligt omkring givetvis.)

Kläm och känn…
Jag gjorde även några rejäla försök att plöja mig igenom Femtio nyanser av honom. Meningar som ”hennes könshormoner brusade som en fontän när hon såg honom lämna butiken” tillförde visserligen läsupplevelsen en viss komisk effekt. Men i ärlighetens namn så är den rejält trögplöjd. Nu såg jag visserligen på Skavlan, där bokens författare E L James var gäst i förra veckan, att det är först efter 100 sidor som snusket kommer. Mina förväntningar att det ska sätta lite fart på handlingen har än så länge inte infriats. När jag gav mig på att försöka högläsa stycken för nyvaken sambo på söndagsmorgonen blev det än mer uppenbart hur töntig denna roman ter sig. Det är ingen hejd på hur många gånger – per sida – huvudpersonen rodnar och biter sig i läppen. Det är faktiskt rena undret att hon har någon underläpp kvar överhuvudtaget. Måtte det utlovade sadomasochistiska sexet piska på handlingen lite, annars vete katten hur det ska gå med målsättningen att plöja färdigt boken innan mässan. Om inte annat så tycks titeln ha inspirerat bokens svenska förlag som i fredagens nyhetsbrev inte enbart uppmanade alla att komma förbi deras monter på mässan utan även att gå steget längre: ”Kom gärna förbi och kläm på såväl böcker som författare och personal!” hälsar Norstedts (monter B05:22). Jo man tackar, en sådan uppmaning är bara till att älska!

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

