På spaning efter den bok som flytt – läsplattans intåg på semesterstranden (och att vara eller inte vara ett tekniskt geni)

excellent! (trodde jag...)

På tal om att fly, i största allmänhet, så planerade jag min semester i det tropiska paradiset söder om ekvatorn med god marginal. Som ett tekniskt, beräknande, geni (ok, kanske lite starkt ord där, men ni förstår vad jag fiskar efter?) så planerade jag även min flykt från tekniken och denna sprillans nya blogg, så att den i min (tekniska) frånvaro skulle mörka för mig genom att publicera inlägg medan jag var borta. Uppenbarligen blev så icke fallet. Ni vet den där scenen från Yrrol, när de planerar inför chefens födelsedag, där finns ett talande citat; ”och sen blir allt svart, eller jag vet inte?”. Uppenbarligen var min genialitet inte så vidsträckt som jag hade önskat och de där nöjda Mr Burns-fingrarna som möter varandras toppar i förnöjsamhet liksom de stolta klapparna på axeln som värmde upp fyndighetskoftan jag satt på mig… ja, he… de kallnade. Så istället blev det tyst i två veckor, uppenbarligen. Men nu med lite sol kvar på näsan och kroppen chockad av den närmare 50-gradiga temperaturskillnaden är tanken att komma ikapp och återigen närma mig teknikens mysterier.

Ja, det där med teknik. Själv var jag sjukt nöjd med att ha en resväska full med pocketböcker och ett konstant nöje har alltid varit att smygspana på vad folk runt omkring mig ligger och läser i sina solstolar. Som vanligt blev spaningsresultatet övervägande deckare, mestadels storsäljande välbekanta författarnamn. MEN(!) denna gång var första semestern där det låg folk, inte bara en eller två – utan flera – och läste på läsplattor. Tekniken har invaderat sandstranden! Är det ett hot? Jag vet inte. Jag tillhör ju dem som konstant känner mig lite lätt hotad och nervös inför väldigt tekniska saker. Jag vet inte om man fortfarande år 2011 får kalla mikrovågsugn för en teknisk pryl? Men med en uppväxt mitt i mikrovågornas skräckpropaganda (det sena 1980-talet) har jag fortfarande en, vad ska vi dra till med, ”respekt” för mikrovågor och mikrovågsugnar. Eller var det kanske så att den där skräckpropagandan jag har diffusa barndomsminnen av berodde mer på miljö och mitt sociala arv? Nej, jag äger ingen mikro. Jag var även bland de sista jag känner att skaffa en mobiltelefon, året var 2001 om jag inte missminner mig. Jag har heller inga akuta planer på att införskaffa en läsplatta.

Hemlighetsfaktorn, läsplattan mörkar och öppnar upp för ”tantsnusk” i offentlig miljö. När kreti och pleti plötsligt ligger och läser på läsplattor (istället för regelrätta böcker) blir det så mycket hemligare och privatare och mer ”snok”-skyddat. Stört omöjligt att lite diskret spana sig till vad folk läser. Jag läste någonstans att författaren Nora Roberts ligger i någon slags bästsäljarelit vad gäller läsplatte-böcker. Det är min fasta övertygelse och om inte annat, ett garanterat bevis, på att många gärna undviker att skylta med sitt Nora Roberts-omslag. Jag kan även spå Harlekin-böckerna en ljuvlig läsplatte-försäljnings-framtid, av samma anledning.

Givetvis ser jag ju även de praktiska fördelarna med läsplattor. Det gamla goda regnskogsargumentet (inga träd som får sätta livet till där inte). Ur studiesyfte är det fantastiskt att kunna bära runt på en liten smart platta istället för en ryggsäck full med extra tung studielitteratur, samma argument gäller även för alla övriga tillfällen där man behöver minimera tyngden av många böcker. Och nu barnfamiljargumentet; jag var på en barnbokslunch på Natur & Kultur för inte så länge sedan. Där presenterade de interaktiva läsplatteböcker. Barnböcker där man utöver att läsa själva sagan även kan leka med bilderna. Så. Jag ser även fördelar med mikrovågsugnar bör tilläggas. Inom kort faller ett av mina argument mot läsplattor – texturen. Tydligen håller man (här hade en källa suttit fint) på att ta fram läsplattor som ska efterlikna känslan av en bok. Hur detta ska gå till har jag svårt att föreställa mig, men jag väntar med spänning! Till dess och garanterat ett bra tag efter detta så fortsätter jag att med kroppens alla sinnen (ok, kanske låter bli smaken, det lämnar jag åt Oscar) uppskatta den faktiska fyskiska boken med sina blad av papper och sitt avslöjande omslag.

Exempel på läsplattor

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

