Sarahs nyckel – boken, filmen och andra världskriget

Bioerbjudande på en sevärd film med beklagligt missvisande filmaffisch

Nedtacklad av en förkylning som pockat på uppmärksamhet under en längre tid sjönk jag djupt ned i biofåtöljens röda sammet. Jag befann mig på förhandsvisningen av Sarahs nyckel – en fransk film som i samband med den svenska filmpremiären (25 februari) även kommit som pocket (av Tatiana de Rosnay).  

Utan facit i hand är min vilda gissning att boken är bättre än filmen. Filmen tilltalade mig, den var snygg, gripande och så dramatisk som bara ett franskt drama kan vara. Men slutet, mja, det är här mina misstankar går åt boken-är-bättre-hållet. Förutsatt att boken följer samma dramaturgi som filmen (vilket är långt ifrån givet) så gissar jag på att slutet på boken är klockrent där det på filmduken bjuds på en epilog för mycket. Men lycklig och skakad (och förkyld som ett träsktroll i töväder) så kunde jag från min bekväma biofåtölj konstatera att den här berättelsen är så mycket mer än bara en slutscen! Äntligen får jag en seriös, osarkastisk anledning att använda mig av ordet EPISK! Läs boken, se filmen och (tips!) om du vill göra båda delarna så passa på att köpa boken på Pressbyrån som har specialmärkta böcker med bioerbjudande!

Sarahs nyckel utspelar sig i dagens Paris, i New York och i Florence. Parallellt får vi följa den 10-åriga judiska flickan Sarah som under den beryktade uppsamlingen av franska judar 1942 gömmer sin yngre bror i garderoben. Hon låser dörren och stoppar nyckeln i fickan i tron att hon ska komma tillbaka några timmar senare. Men timmar blir till dagar och Sarahs desperation växer…

Se trailer för filmen! 

Mer om andra världskriget
Jag är sedan flera år tillbaka (i likhet med denna vinter) totalt insnöad på andra-världskrigetrelaterad litteratur. Jag har slukat i stort sett allt jag kommit över på temat, från historiska faktaböcker till skönlitteratur och vittnesskildringar från koncentrationslägren. Med några besök på historiskt signifikanta platser så som Auschwitz och Sachsenhausen (utanför Berlin), en handfull muséeupplevelser och minnesmonument, samt inte minst en livlig fantasi att sammanfoga det hela med så känns en filmatisering som denna påtagligt levande och sätter full spinn på tankarna. Litterärt så är det framförallt två böcker som stått ut från mängden:

Rudolf Vrbas Flykten, en sann berättelse från en av de få som lyckades fly från Auschwitz och ta sig levande hem till Slovakien. Väl i frihet skrev han det så kallade Auschwitzprotokollet, där nazisternas dödsfabriker beskrevs och varnade världen för den kommande och redan pågående slakten på judar. För första gången fick omvärlden i och med detta veta vad som väntade dem som sattes på tågen öster ut.

Flykten & De välvilliga rekommenderas! Intressantare andra världskriget-läsning är svår att hitta.

Den andra boken är en helt galen, såväl realistisk som surrealistisk fiktion om den tyske SS-soldaten Max Aue, inledningsvis stationerad på östfronten. Kallblodiga detaljerade avrättningar och krigsbrutalitet blandas med Aues sadomasochistiska och homoerotiska fantasier, hans intresse för kultur och hans iskallt logiska resonemang för att effektivisera koncentrationslägren och de förestående massavrättningarna. Detta på närmare 1000 sidor författade av Jonathan Littell med titeln De Välvilliga.

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Romaner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

