I havet finns så många stora fiskar – en obeskrivligt tankeväckande, stark och riktigt, riktigt bra roman av Sara Lövestam

Det här kanske är den bästa bok jag läst. Helst vill jag inte säga något mer. Näst helst vill jag berätta allt. Tredje alternativet är att försöka säga så pass mycket att jag får andra att läsa boken, utan att avslöja någon av alla de fantastiska vändningarna.

I havet finns så många stora fiskar är en roman om ett barns utsatthet när vuxenvärlden sviker. Det är en roman om det förflutna som kommer ikapp. Om att vara udda. Om vuxna som tar sig friheten att göra ett barn till sin ”älskare” eller ”älskarinna”. Om civilkurage. Om kärlek och om den svåra konsten att lära sig att acceptera sig själv.

Malte är fem år. I hans familj finns många hemligheter som man inte får prata om på dagis eller egentligen med någon vuxen. Tillexempel att mamma sover mycket och att det står så mycket flaskor i köket, eller att mammas pojkvän Ove ibland blir så arg. Han har fått lära sig att om man berättar vuxnas hemligheter så kan soctanterna komma och ta en. Och sen finns mammas nya kompis Roger, som säger att han är Maltes vän men som gör så att det känns konstigt och obehagligt, som också vill att de ska ha hemligheter.

Romanen är skildrad utifrån en femårings perspektiv på världen. Den är även skildrad utifrån den vuxne iakttagarens perspektiv, den som ser att något inte riktigt stämmer från sitt fönster med utsikt över dagisets gård. Som lägger märke till den blonde mannen som tar så många promenader förbi, för att sedan en dag börja hämta ett av dagisbarnen, pojken som alltid tycks hamna i bråk. För ett otränat öga ser det inte alls konstigt ut, interaktionen mellan den lille pojken och den blonde mannen, men i iakttagarens inre börjar minnen från barndomen sakta att stiga till ytan.

I helgen kom våren till min balkong. Det var äntligen så soligt och så varmt i mitt vindstilla hörn av världen att jag kunde sitta med en filt runt axlarna och se snön smältande droppa förbi som ett glittrande pärldraperi från balkongtaket. Boken jag hade med mig ut var så fångande att jag kompromissade med kylan och glömde bort att gå in. När den tog slut fortsatte rysningarna att gå som elektriska stötar utmed huden och min frusna rumpa bekom mig inte det minsta, för på insidan var jag varm och skakad och stum inför alla de tusentals tankar som blossade upp och satte världen i gungning. I min hand hade jag förhandsexemplaret av I havet finns så många stora fiskar  som utkommer 16 mars.

Udda
Jag läste Sara Lövestams debutroman Udda för ungefär ett år sedan och blev redan då

Debutromanen Udda, pocketaktuell våren 2010

lycklig och tagen. Lycklig över att äntligen läsa en författare som lyfter upp det normbrytande till något självklart och naturligt, som målade upp en avslappnande och okrystad bild av sexuella preferenser. Det känns livsbejakande, självklart och helt befriat från unkna stereotyper av manligt och kvinnligt, fult och vackert där det udda är lika naturligt och givet som normen utan att för den delen förringa de svårigheter som man kan mötas av i världen, så som den ser ut idag, med fördomsfullt förutfattade meningar. Tagen blev jag, med storm, över en författare som med ett till synes enkelt språk väver ihop fantastiska romaner. Jag känner mig lycklig och berikad och längtar passionerat efter mer!

Tips (1)!läs Saras blogg – jag gillar den!

Hallongrottan, Bergsundsgatan 25 Stockholm

Tips (2&3)! läs en kort intervju med Sara Lövestam om den nya romanen eller kom och lyssna och ställ frågor på Hallongrottan den 3:e april.

Det här inlägget postades i Romaner. Bokmärk permalänken.

En kommentar till I havet finns så många stora fiskar – en obeskrivligt tankeväckande, stark och riktigt, riktigt bra roman av Sara Lövestam

  1. Ping: Tillbaka till henne av Sara Lövestam – samhällskritisk pungspark i romanförpackning om förbjuden kärlek och rösträttsrörelsen | Mettes pocketblogg

Kommentera

