Konsten att tala med en änkling av Jonathan Tropper, bokrelease på Pet Sounds och fredagspepp i stockholmsnatten

En delikat avslutning på arbetsveckan. Vi möttes av rödvin, ohämmade mängder oliver och inte minst en exceptionellt charmerande entusiasm från det lilla relativt nystartade förlaget Gilla böcker. Det var bokrelease för Sara Ohlssons Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag. Högläsning ur boken med den helt underbara titeln gjorde oss än mer fredagspepp och övertygade om att källaren på Pets sounds bar på söder var det rätta stället att inleda avslutningen av veckan på. Jag har inte hört eller läst mer om eller ur boken än det Sara Ohlsson läste upp i den simmiga, behagligt dunkelt upplysta lilla lokalen, men jag är övertygad om att jag skulle gilla den! Däremot, som av en tillfällighet så var det inte många dagar sedan jag sträckläste Konsten att tala med en änkling från samma förlag. (Jag misstänker starkt att det är ett förlag vars utgivning kan vara intressant att hålla koll på.)

Konsten att tala med en änkling är Jonathan Troppers svarta komedi om Dough, ännu inte fyllda trettio men redan änkling, deprimerad, självömkande och alkoholiserad. Efter att ha förlorat sin fru och livs kärlek, den tio år äldre Haley, i en flygolycka spenderar han sina dagar i deras gemensamma hus i den städade förortsidyllen utan för stan (New York), med att dricka whiskey, skriva en krönika med namnet Konsten att tala med en änkling och försöka träffa kaninerna som gräver upp hans trädgård med vad som just för stunden råkar finnas till hands. Med extremt mycket charm och becksvart galghumor skildras hans excentriska familj; hans glamourösa självcentrerade mor, hans far som efter en stroke plötsligt börjat visa känslor, hans tvillingsyster Claire som trots sitt eget kaotiska liv har gjort det till sitt främsta uppdrag att få ut Dough ur huset och börja datea igen. Till detta färgsprakande persongalleri tillkommer även det rödhåriga bombnedslaget och tillika grannfrun som gör allt mer vågade närmanden och den utåtagerande tonåriga (före detta) styvsonen med hjärtat på rätta stället. Krönikan som röner oanad popularitet bidrar ytterligare till att hans tillvaro som ensam tillbakadragen, sörjande änkling, allt mer börjar brista i takt med att folk börjar dra i honom, inte minst hans redaktör.

Jag råkar älska svart sarkastisk humor och därför känns det som givet att jag älskar även denna fantastiskt träffsäkra roman som får mig att sätta i halsen och fnissa om vart annat och ibland samtidigt. Den är helt enkelt underbar, på ett riktigt bisarrt och skruvat sätt.

Här ett exempel:
Jag har insett att det inte funkar för mig att besöka graven. Det blir helt enkelt för makabert och påtagligt. Veckorna efter Haleys död försökte jag vänja mig. Jag brukade åka och sätta mig i gräset vid hennes grav och gjorde haltande försök till ensidiga samtal, men jag lyckades inte övertyga mig själv om att någon lyssnade, och även om jag hade kunnat det så blev jag inte klok på vad det innebar. Om det finns ett liv efter detta och de kan höra oss, borde de inte kunna höra oss var som helst ifrån? Vad är teorin bakom det här, att tala med de döda bara har en viss räckvidd, som en mobiltelefon, och om man kommer för långt bort bryts samtalet? Jag vet att om jag var en ande så skulle det sista jag ville vara att hänga vid graven och titta på när min kropp ruttnar. Jag tycker inte ens om att titta mig i spegeln när jag mår som bäst. 

Efter att ha blivit kontaktade av både Pocketförlaget och Månpocket bestämde sig Gilla böcker för att satsa på en egen pocketutgivning som drar igång redan nu till sommaren. Konsten att tala med en änkling kommer ut på pocket i mitten på juni. Den kommer även att filmatiseras och dyka upp i dito form någon gång under 2011.

Gällande fredagspeppen fortsatte vi vidare ut i stockholmsnatten och suddade ut konturerna med skön musik i ännu en källarlokal, the Regent pub där Mother Popcorn huserade med avskalad livemusik. Den varma känslan vi fått med oss från Pets sounds levde vidare och satte prägel på fredagsnattens energier och vi, i direktassociation med förlaget, gillade läget.

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Romaner. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Konsten att tala med en änkling av Jonathan Tropper, bokrelease på Pet Sounds och fredagspepp i stockholmsnatten

  1. Ping: Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper – ett drypande svart och hysteriskt roligt relationsdrama | Mettes pocketblogg

  2. Ping: Champagneführern av Kåre Halldén – ett “wine-crime”-drama med andra världskriget-twist | Mettes pocketblogg

  3. Ping: Boken om Joe – dråpligt, nattsvart, akut underhållande och helt fantastisk läsning av Jonathan Tropper | Mettes pocketblogg

  4. Ping: En man som heter Ove av Fredrik Backman – en bok som får dig att skratta högt | Mettes pocketblogg

  5. Ping: Otippad lästrend – när pensionärerna slår tillbaka! | Mettes pocketblogg

  6. Ping: Fördelarna med en kollaps – ännu en skönt(?) krisande snubbe från Tropper | Mettes pocketblogg

Kommentera

