Konsten att vara otrogen på Facebook av Gunilla Bergensten – En lättläst 30-plus-chic lit med svarta inslag av livskrisångest

Konsten att vara otrogen på Facebook är, säga vad man vill om själva boken, en av de mest samtida böcker jag läst på länge. Den har på ett pricksäkert vis fångat upp kärnan i ”facebook-kulturen” och i hur stor utsträckning den kommit att prägla våra liv.

Tove har rört sig i reklambranschen med dess höga puls sedan 20-årsåldern. På byrån i Göteborg har hon bästa vännerna Sanna och Tess, men efter flytten till Varberg är det Facebook som blir hennes sociala räddning. Facebook beskrivs inledningsvis som något närmast heligt i sin genialitet. Nätverket sträckte sig över arbetskamrater, vänner, från förr och nu, klasskompisar, kusiner och sambos. Här på Facebook hade hon kopplat ihop förr med nu. Här hade hon fått kontakt med det som varit. Men det är också Facebook-surfandet som på ett högst konkret sätt börjar röra till hennes privatliv, när en inledningsvis oskyldig flirt med en gammal flamma, flammar upp till fullskalig eldsvåda. Det blir svårare och svårare att dra gränsen mellan privatliv IRL (in real life) och det sociala spel som pågår på nätet i form av flirtiga kommentarer och chattmeddelanden. Vart går egentligen gränsen för otrohet(?) är frågeställningen som blir något av ett stående tema. Samtidigt går det som en löpeld av livskrisande bland hennes vänner där statusuppdateringarna på Facebook avslöjar fler ledtrådar än man skulle kunna tro och mer än vad folk vill medge. Parallellt med tjejsnack, otrohetsaffärer och fertilitetsångest får reklambyrån i uppdrag att göra en kampanj för Svenska kyrkan som ska locka till giftermål, men ingen, inte ens när frågan kastas ut på Facebook har ett bra svar på varför man egentligen ska gifta sig.

Själv är jag i allra högsta grad fascinerad över Facebook-fenomenet. När de allra flesta finns där är det ytterst få som ens kommer på tanken att skicka exempelvis inbjudan till en fest på något annat sätt än via Facebook, eller gratulera på födelsedagen för den delen. I stort sett allt i social kontaktväg kan skötas via nätet, via ett enda socialt forum, via en enda webbadress (mail, chatt, kontaktnät, debattforum, fotoalbum, ja till och med som dateingsite är det funktionellt).

Mest fascinerad är jag över hur mycket folk berättar om sig själva. Genom att lägga ett mycket enkelt pussel kan man lära sig allt om den andra personen, förutsatt att denna lever sitt liv i mer eller mindre exhibitionistisk form via sin Facebooksida, vilket förvånansvärt många gör. Här kan man kartlägga civilstatus, intressen, åsikter, vänner, kollegor, familjerelationer, utbildning, hur personen ser ut på fest, i bikini, vart och när och med vem den åker på semester och med den nya mobiltelefonfunktionen till och med vart personen i fråga just nu befinner sig. Genom att skumma igenom statusuppdateringarna får man snabbt en känsla för vem som har PMS, vem som gillar att det är fredag, vem som dricker kaffe eller vem som har ångest. Ja, det är föga förvånande att det blivit så vanligt för arbetsgivare att kolla upp de arbetssökande på just Facebook. I detta nu pågår en blomstringstid för alla random stalkers och privatspanare. Ja, jag är fascinerad och lite skeptisk och möjligtvis på gränsen till paranoid i min inställning till att på ett så konkret sätt göra det privata offentligt, men det betyder inte för sakens skull att jag inte finner ett visst nöje i att läsa om andra (jag har lagt både det ena och det andra pusslet som med några enkla uppföljande kontrollfrågor visat sig stämma).  

Utöver att vara ett möjligheternas optimistiska, eller rent av naiva, forum så tror jag att det kan vara matnyttigt att fråga sig själv vad man delar med sig av – och till vem. Vill jag att en före detta kollega, vars nuvarande liv jag knappt vet något om, eller den personen som var så trevlig på festen i fredags, men som jag egentligen inte vet ett skit om, vill jag att dessa människor ska veta hur mina barn ser ut, vem jag är gift med, vart vi bor, vart jag arbetar, hur vårt landställe ser ut och när jag är bortrest (och huset står tomt) etc. Vill jag att den personen ska ha kunskap om vilka som ingår i mitt sociala nätverk, veta vad jag tycker är viktigt och betydelsefullt? Med offentlighet kommer sårbarhet och utsatthet för vad all denna information kan användas till, i fel händer. Well, det är en fråga om inställning, i dubbel bemärkelse.

Samtidigt i dagens DN:

Demonstranter hyllar Facebook

 

Tips! Apropå Facebook så kan jag varmt rekommendera filmen The social network vilken handlar om uppkomsten av webbplatsen Facebook och dess grundare Mark Zuckerberg, som här porträtteras av Jesse Eisenberg. Se trailern för filmen.

Konsten att vara otrogen på Facebook
rekommenderar jag till alla som suktar efter lättläst underhållning och finner nedanstående slumpvis plockat citat från boken charmigt eller intresseväckande:

Tove och Tess träffar en blivande brud inför reklamkampanjen för Svenska Kyrkan:
”Som sagt, vi vill inte lägga oss i, men det är viktigt att det inte blir för stylish, om du förstår vad jag menar. Mer prinsessa än Carrie Bradshaw i Vivienne Westwood. Det måste kännas som om det här är möjligt även för betraktaren. Dessutom vill vi inte ha en Charlotte Perelli-situation: för mycket smink och kristallkrona och bar hud. Så hur kommer klänningen att se ut?”
Monique bara log och kastade tillbaka sitt rågblonda hår över ena axeln. ”Du har hittat rätt modell. Du pratar Sex and the city. Jag är Charlotte.” Tove tittade på Tess och log. De var hemma.

Ni andra; se filmen*!
*som inte har någonting att göra med boken.

Den är printscreen-bilden hittade jag av en slump när jag sökte information runt boken (som man bäddar sin egen facebook-säng får man… eh.. ligga?):

Det här inlägget postades i Chiclit & feel good. Bokmärk permalänken.

Kommentera

