Sveriges roligaste på 140 tecken & det där med tidsrelativism, Twitter & revolution

Tid är ju något högst relativt, inte minst upplevelsen av den. Jag tänkte att det var ju häromdan jag var på den där fantastiska bokfrukosten på Café Bianchi som Forum anordnade. Kanske inte förra veckan, men ändå hyfsat häromdan. Nej, det var det inte. Det var den 25 mars. I vilket fall är minnet färskt och jag smackar förnöjt (glad över att ingen sitter mittemot) när jag tänker på mackorna och på den lilla fina juicen av ett märke som hette något i stil med Yoga vilken kändes härligt nyttig, ja jag vill bli lurad och förförd av juicer som heter Yoga.

I vilket fall, förförd och potentiellt lurad av yogajuicens nyttighetsfaktor lyssnade vi på en handfull författare som var där och berättade om sina nya böcker. Agneta Sjödin som såg imponerande snygg och fräsch ut (jag var tvungen att gå hem och googla på hur gammal hon egentligen är) och hade skrivit en ny roman med direktinspiration från Paulo Coelhos klassiker Alkemisten, missar man det när man läser boken är det bara att jämföra omslagen.

Henrik Fexeus stoltserade med sin nya, superfeta Konsten att få mentala superkrafter – bli smartare, lyckligare och hitta meningen med livet utan att anstränga dig (nästan). En bok jag tänkte att jag skulle kasta mig över direkt, vilka löften och det bara från titeln! Men den ligger fortfarande kyskt orörd i väntan på att jag ska få lite upplysningscraving.

Håkan Östlundh var också där och berättade, nästan, hela handlingen i sin nya gotlandsdeckare Inkräktaren. Någon som inte var där var komikern Mårten Andersson, han roade sig istället med att sitta fast söder över i väntan på ett försenat flygplan. Ändå var det boken han skulle ha varit där för att presentera som jag av en ren tillfällighet började bläddra i och sedan blev fast.

Sveriges roligaste på 140 tecken. En antologi där man har valt ut guldkornsinläggen bland några av Sveriges mest lästa, rikskända, twittrare. Här följer några exempel:

Annika Lantz
♦ ”DN: Antidepressiva medel förebygger självmord. Bra! Då äter vi dem inte bara för att bli mätta.”
♦ ”2/3 av Sveriges kvinnor skulle inte känna igen sin vulva i en polislineup, enligt Amelia. Jag skulle mest undra hur den hamnade där.”
♦ ”Är det bara jag eller går en minut långsammare när man väntar på tunnelbanan på Gröna linjen?”

Damon Rasti
♦ ”Dubbbelmacka, trekant, baguetten… någonstans sitter det en tjockis som gillar bröd och skapar språkliga associationer till sex.”
♦ ”Jag håller inte med om vad du säger, och jag är beredd att gå i döden för din rätt att inte få säga det. MVH till Anna Anka.”

Färgen på boken på bilden är inte färgen på boken som är med i texten, boken på mitt skrivbord lyser i bästa vägarbetar -nyon-orange

Mellan dassbok och coffeetable-bok
Trots nöjet boken bereder mig i stundens hetta undrar jag lite om detta är resultatet av den oheliga alliansen mellan den klassiska dassboken och den menlösa coffeetable -boken. Den är lite för ful för att man ska vilja ha den framme i sitt trendigt homestylade vardagsrum, men lite för mycket bok för att man ska vilja lämna den ensam på ett dass.

Twitterinläggen är framförallt fyndiga och komiska till sin karaktär. Annars ligger ju temat helt rätt i tiden då de talats om twittrandet som politiskt instrument och ett sätt att väcka massorna och blåsa liv i inte bara en utan flera revolutioner. Utöver att sammankalla folk till protester och demonstrationer har sociala medier som Twitter och Facebook även fungerat som en kanal för nyhets- och lägesrapportering i länder där förtryckande regimer försöker kontrollera vad som läcker ut till omvärldens press och kännedom.

Självmordsbombaren i julhandeln, att twittra eller inte twittra
Här i skyddade lilla Sverige kom twitter-fenomenets politiska aspekt i strålkastarljuset när Carl Bildt i rollen, inte bara som utrikesminister, utan även som aktiv twittrare hann före till och med stadsministern med att kommentera självmordsbombaren i julhandeln i centrala Stockholm. Reinfeldt själv lät dröja först till nästa dag med ett offentligt uttalande. Undertiden hade Bild midnattstwittrat: ”Ytterst oroande försök till en terrorattack i ett område med många människor i centrala Stockholm. Det misslyckades – men kunde ha slutat med en verklig katastrof.” Oppositionen var inte sen att påpeka det absurda i ordningen på nyhetsflödet, eller bristen där av. Håkan Juholt, som vid tillfället var försvarsutskottets ordförande uttalade sig så här (dock ej via twitter): ”Så fort man fått information från polisen ska den politiska ledningen informera landet. Får de ingen information ska de hålla tyst. Självklart ska inte information till allmänheten om terrordåd och bombsprängningar i Stockholm gå via nån jävla Twittersida.”

Säga vad man vill om twittrande i största allmänhet, oavsett om det är av komisk nöjeskaraktär, pretentiösa fyndigheter, eller av omstörtande politisk sort så kräver ett kvalitativt tweet med en rörelsefrihet på max 140 tecken samma precision som en haikudikt och kan genom sin koncisa form förmedla ett desto slagkraftigare budskap. Jag tror bestämt att jag gillar konceptet.

Här följer ett twitterexperiment direkt från min vardag: ”den unga arga förortsmamman till den trilskande treåriga sonen; ska vi jiddra eller, är det det du vill?”
(Väcker onekligen en del spekulationer om hur han kommer att bli att ha att göra med när han blir stor.)

Tips på intressanta artiklar om twitter som politiskt instrument:

“When Jack Dorsey, Evan Williams and Biz Stone founded Twitter in 2006, they were probably worried about things like making money and protecting people’s privacy and drunk college kids breaking up with one another in 140 characters or less. What they weren’t worried about was being suppressed by the Iranian government.” Läs mer.
För och nackdelar med twitter i revolutionära sammanhang 
Från cyberoptimism till cyperpessimism.

Det här inlägget postades i Brutal truth. Bokmärk permalänken.

Kommentera

