Baddaren av Emma Hamberg – lättsam semesterläsning för lata solstolsdagar

Baddaren, lättsam semesterläsning vid medelhavet

Skådeplatsen för denna semesterkaramell till bok är ett 1700-talsslott i förfall, isolerat på en vacker liten ö mitt i Vänern. På slottet bor konstnärsparet Pelle och Maja. Pelle är sedan lång tid tillbaka en internationellt eftertraktad skulptör och Maja hans radikalt mycket yngre hustru och före detta elev. Trots de bildsköna miljöerna och en inbjudande ateljé vill inte Majas inspiration infinna sig. Hon bestämmer sig för att ta en paus från skapandet och starta en simskola för vuxna.

Till ön anländer tre mycket olika elever; kulturjournalisten Karin som gör allt för att dölja sitt tomma ensamma liv med en perfekt fasad, trädgårdsmästaren Jens som är snäll (ja det är kort och gott, inledningsvis, hans hetaste karaktärsdrag) och den snygga, stekiga sportkillen Alex. Alla törstar de efter kärlek, alla är de ensamma. Till och med Maja är ensam trots att hon lever i ett till synes lyckligt äktenskap, men bakom en första anblick blir det uppenbart att Majas och Pelles relation härbärgerar lika många sprickor som slottet de bor i.

Världens tråkigaste semesterkompisar
När man spenderar timme efter timme med en bok tenderar karaktärerna att bli till ens vänner och jag måste erkänna att inledningsvis kändes det som att jag hade världens tråkigaste semesterkompisar. Det var nyfikenheten och hoppet som piskade mig att läsa vidare för att se hur dessa exceptionellt trista typer skulle kunna ställa till med någonting kul, tankeväckande, spännande eller kanske rent av erotiskt (de suktade ju trots allt efter kärlek). Hade jag träffat dem i verkliga livet hade jag gått därifrån efter fem minuter. Men skam den som ger sig tänkte jag, baksidan lovade trots allt att ”de två varma sommarveckorna förändrar livet totalt för dem allihop.”

Mycket riktigt brakar intrigerna löst totalt. Som ett kraftigt åskväder på sommaren rullade de in. De stormar så pass att man skulle kunna ta grundintrigen och förvecklingarna mellan karaktärerna för att vara skriven av Shakespeare i bästa En midsommarnattsdröm- tappning. Jag önskade lite att Oscar Wilde hade fått skriva replikerna så hade denna lilla inledningsvis sockersöta och något träiga feel good-historia kastats upp en division. Men nu är vare sig Shakespeare eller Oscar Wilde inblandade så jag får nöja mig med att bli lagom semesterfnittrigt underhållen och lojt konstatera att solstolen var helt rätt forum för dessa sockrade intriger, vissa hysteriskt otippade andra vulgärt förutsägbara, samtliga störtskönt amusanta.

Baddaren är kanske först och främst en okomplicerat lättsam vuxensaga som en sliten semesterfirare vet att uppskatta bäst, lätt att sträckläsa, lika lätt att lägga åt sidan för att doppa fötterna i Medelhavet (det gjorde jag).

Efter ett salt dopp återvände jag till solstolen med sand mellan tårna och konstaterade att mina semesterkompisar blev ett riktigt underhållande sällskap till slut, tankeväckande kanske är att ta i men det kompenserades av sex och intriger.

Det här inlägget postades i Chiclit & feel good. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Baddaren av Emma Hamberg – lättsam semesterläsning för lata solstolsdagar

  1. Ping: Emma Hamberg, Pocketförlaget och en lyckad kväll | Mettes pocketblogg

Kommentera

