Bland Körsbärsträd och snöflingor

Första veckan i maj. Äntligen en sommarmånad. Min kollega frågade mig när Louise Johanssons, vinnaren av tv-programmet Sveriges Mästerkock, egna kokbok kommer. I vår sa jag. Men den skulle väl inte komma för än nästa år, sa hon. Ja, precis i vår, det är sommar nu, sa jag. Det var i måndags.

Måndag: Äntligen blommande körsbärsträd, grönskande buskar och glada tulpaner som sticker upp ur rabatterna. Jag stoppar hoppfullt ner ett par flipp-flopp i väskan innan jag beger mig till kontoret.
Tisdag: Först förstod jag inte vad det var, sen insåg jag att det var snöblandat regn som piskade i ansiktet när jag kom cyklande över skanstullsbron. (Känn sommar-peppen!) Väl vid Danderyd har det snöblandade regnet övergått i bekymmerslöst singlande, överdimensionella, snöflingor. Snarare flopp-flopp-väder än flipp-flopp-väder.
Onsdag: Har retirerat från sommaroptimismen och draperar mina tacksamma öron i stickad mössa. På en löpsedel jag passerar står det att ”Kungen och Silvia sågar Stieg Larsson Böckerna ger inte rätt bild av Sverige”. Jag läser aldrig artikeln men kommer att tänka på valspråket För Sverige i tiden. När det gäller bokrecensioner kanske man ska lägga till För Sverige i tiden, men bättre sent än aldrig? Är det ett citat taget från sitt sammanhang eller är det kungahusets diskreta hämnd på bokbranschen efter höstens skandalomsusade biografi månne? Eller apropå vad kom detta plötsliga behov av att kommentera böcker som alla andra tyckte till om för flera år sedan? Och vad är egentligen rätt bild av Sverige? Tänk att en löpsedel kan väcka så många frågor. Det är väl som med snöflingorna, de kommer otippat sent och väcker ungefär samma frågor. Exempelvis; Varför? Eller den mer specifikt relevanta; Varför nu?
Torsdag: Körsbärsträden fortsätter aningslöst att blomma.

Trots att det här med snö innebär ett visst överraskningsmoment när den bestämmer sig för att dimpa ner i maj, en överraskning som kan upplevas som en smula obehaglig, för att inte säga kall, så för den med sig vissa fördelar.

Fördelen med att det snöar i maj samtidigt som man i ett tillstånd av hoppfull naivitet kastar sig iväg med den tunna vårkappan och flipp-floppsen i väskan är att när man kommer hem igen, blöt och bårhuskall, kan ägna sig helhjärtat åt återupplivning. Inget dåligt samvete i världen kan komma med några moraliska pekfingrar, det finns bara ett alternativ. Badkarsalternativet. Alla måsten överskuggas av överlevnad genom värme. Jag fyller på med ännu en omgång varmt badvatten, vänder blad i boken och känner hur livet sakta återvänder i mina köldchockade lemmar. Jag hör inte diskbergets diskreta lockrop eller dammråttornas försynta ockupation av lägenheten – jag håller faktiskt på och överlever lite här! Mellan sidorna hittar jag konspirationsteorier, slang och nysvenska, poliser som har mörka hemligheter och en huvudperson som är uppfriskande osympatisk. Pocketen kommer efter sommaren i samband med en storslagen lansering, då ska jag berätta mer om vad jag läste i badet den där dagen i maj när det snöade. Och körsbärsträden? Ja, de blommar.

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

