En flickfotografs bekännelser av Bingo Rimér – Se&hör möter rockbiografi

En flickfotografs bekännelser på balkongen med ett glas whisky

Redan efter första kapitlet vill jag storma upp ur badet så att badskummet stänker omkring mig. Vilken självgod, manschauvinistisk, töntig, jävla idiot tänker jag. Jag stormar inte upp, för det finns ingen hemma som kan vara min vredes bollplank.

Nästa morgon när min sambo står och steker omeletter går jag istället loss och under vilt gestikulerande berättar jag om Bingos fascination för den komiska effekten han upplever att kortväxta, som han gärna kallar dvärgar, utom när han hyr in dem till festligheter för att spela en slags ”mini-me”-versioner av honom själv, har. Ett partytrick till sin 30-årsfest som i sin tur avslutades med tre strippor och ”en dalkulla jag känt i mindre än en timme” som förlustade sig själva i någon slags porrfilmsinspirerad förvrängning av lesbiskt sex, medan Bingo lutar sig tillbaka i hotellfåtöljen och ser på med en grogg i handen.

En flickfotografs bekännelser är Bingo Rimérs självbiografiska berättelse om killen från landet som växte upp till att bli en av vår tids mest kända, och ökända, flickfotografer. Mannen som ”hittade” systrarna Graaf, Victoria Silvstedt och försåg tv-programmet Big Brother med storbystade bombnedslag som Carolina Gynning och Elita Löfblad.

Ganska snart inser jag att vad jag håller i min hand är en slags kittlande ohelig hybrid mellan Se & hör och en rockbiografi. Det är kändisskvaller på hög nivå presenterad i en slags förtrolig livsberättelse-form. Jag pendlar mellan att läsa det som vräkigt grabbskryt till att uppskatta de utelämnande detaljerna om krossade hjärtan, sexeskapader, dekadenta fester och karriärliv. I en presentationstext av boken läste jag ”Man kan tycka vad man vill om Bingo Rimér men man har aldrig tråkigt i hans sällskap” och där måste jag faktiskt instämma till fullo. Det är hysteriskt underhållande och helt absurt ungefär hela tiden. Har man bara lite överseende med det självgoda, det politiskt inkorrekta och det manschauvinistiska så uppskattar man snart även bilderna, som till största delen är Bingo poserande med lättklädda damer med fritt svävande, av tyngdlagen oberörda, bröst.

Jag fortsatte läsa boken någon dag efter att de första spontant uppblossande aggressionerna lagt sig. Den här gången med en 16-årig Lagavulin i mitt favoritwhiskyglas på balkongen. Innan jag hunnit plöja mig fram till slutet hade min sambo redan fastnat med näsan mellan sidorna och jag fick snällt men bestämt ta tillbaka boken och be honom vänta på sin tur. Det här var en bok jag hade för avsikt att läsa klart, jag var fastkletad vid texten som kletigt tuggummi och champagnefläckar klibbar fast i papper (jag föredrar att se mig själv som pappret i den här jämförelsen och texten som rosa tuggummi och utspilld champagne).

Vad är det då som gör att jag fastnar?
Jag insåg det först en bra bit in boken. Det beror på att det här är en biografi som för omväxlings skull bara bjuder på russinen ur kakan. Allt potentiellt segt och tradigt har utelämnats. Du slipper barn- och ungdomsår, pojkstreck och fakta. Kvar lämnas relativt korta händelsespäckade kapitel som till största delen består av brutal och underhållande dekadens i ordets alla bemärkelser, vilken levereras i en entusiasmerande hög hastighet.

Tips! Vill ni veta mer om Bingo? Spana in den egna hemsidan & bloggen>> där han delar med sig av sitt liv i text, bild & korta filmsekvenser.

Tips! Läs den unika intervjun med Bingo där han svarar på mina korta frågor om böcker>>

Det här inlägget postades i Brutal truth. Bokmärk permalänken.

En kommentar till En flickfotografs bekännelser av Bingo Rimér – Se&hör möter rockbiografi

  1. Ping: Alex Schulman – Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött | Mettes pocketblogg

Kommentera

