På spaning i Berlin; pocketböcker i tyska dagligvaruhandeln, kultur für die menschen, samt ett tips om grym läsning med berlinkoppling

Matvarukedjan Kaiser's i Berlin

På spaning i Berlin
Utvalda och ölimpregnerade delar av min semester spenderade jag i den fantastiska kulturstaden Berlin. På dagligvarukedjan Kaiser´s snubblade jag över en bokavdelning med den tyska pocket-topplistan och kunde roat konstatera att vår i Sverige topplisteaktuelle David Nicholls En dag där låg på första plats! Eller Swei an einem tag som den kallas på tyska. Eftersom det i Sverige i stort sett går att köpa en pocketbok i matbutiken eller kiosken när man handlar mjölk från norr till söder och jag råkar jobba för företaget som distribuerar till dessa ljuvliga vardagsmiljöer så finner jag detta mycket roande. Mat och böcker, kan det bli bättre? Viv la kultur und so weiter. Jag såg en intervju med Kristina Lugn för ett par år sedan. Där fick hon frågan om vilket som var hennes favoritord. ”Livsmedel” svarade hon. Medel (du behöver) för att leva. Så vackert, så enkelt och så förknippat med dagligvaruhandeln. Mina associationer spinner raskt vidare. Böcker där du handlar mat blir genom dessa tankebanor i förlängningen; livsmedel för kropp och själ eller kultur insprängt i vardagens nödvändighet om du så vill. Även i Tyskland alltså. Så här såg det ut:

Bokavdelningen på Kaiser´s

 

 

 

 

Toppliste-ettan En dag!

Berlin var staden där jag för övrigt inte läste en rad. Det fanns alldeles för mycket annat att stimulera sinnena med. Vi hann med i stort sett allt från museer, koncentrationsläger, street art, East side gallery (de bevarade och av olika konstnärer utsmyckade delarna av Berlinmuren), frukostar, natt-falaflar, punkspelning i ockuperat hus och den världsturnerande utställningen med konserverade lik i olika kreativa poser, för att nämna några av alla förströelser. Spana in länken>> gör’t bara gör’t! För att inte tala om alla små barer och hak, om all den fantastiska maten. Det var även mycket som tangerade den ultimata kitchigheten, exempelvis drack vi öl omslutna av väggar och tak helt inklädda i rosa ludd på bar Rose. Eller satt och kissade med Emil i Lönneberga på tyska, på högsta volym bör tilläggas, i högtalarna på hotellets frukostbuffé-toalett. Eller bara det att alla pratar tyska kändes rätt spexigt när det begav sig.

kitch deluxe på Bar Rose

Fantastiskt hus

East side gallery

Street art

Kunzelmann och Kunzelmann av Carl Johan Vallgren, grymt bra läsning med berlinkoppling
Men för att vara en stad där jag läste så lite medan jag var där så bubblade det upp desto fler läsminnen av böcker jag en gång läst, när jag gick runt på stan. Inte bara andravärldskrigethistorier (vilket var förutsägbart men oundvikligt) utan även exempelvis Carl JohanVallgrens Kunzelmann och Kunzelmann – en helt fantastisk berättelse som spänner mellan andra världskrigets Berlin, efterkrigstidens Stockholm och dagens svenska västkustpärla Falkenberg. Konstförfalskningar, berlinska bögklubbar, koncentrationsläger, dubbelliv, porrträsk och kultur blandat med galenskap är några av ingredienserna i denna skarpt skildrade, fantastiska och mångfacetterade roman (som kom ut på pocket 2009). Har du inget bättre för dig så läs den! Och har du något bättre för dig så läs den i alla fall!

Själv ska jag kasta mig över högen med de senaste boksläppen, den där tilltänkta semesterläsningen som nu får agera buss-förströelse och balkong-chill.

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Romaner. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till På spaning i Berlin; pocketböcker i tyska dagligvaruhandeln, kultur für die menschen, samt ett tips om grym läsning med berlinkoppling

  1. Eric Kullander skriver:

    Vad glad jag blev när jag hittade din blogg av en slump! Hoppas du mår bra! Hälsar Eric

  2. Hej! Det var inte igår! Allt bra bortsett från en mindre knäck av morgontimmarnas jävlighet; boven i mitt drama kallas Sl. Hoppas att allt är kalas med dig också! Kramar & pepp!

Kommentera

