Men vi knullar ju ändå inte (av Ann Söderlund)

Vilken fantastisk titel. Jag var tvungen att läsa den enbart på grund av titeln och omslaget hjälpte också till. Men så ytligt, kan man tycka. Och satan i gatan vad skönt det är att få vara lite ytlig ibland. Och i fallet Ann Söderlund visade det sig vara helt rätt. Det är hysteriskt roligt, dråpligt och lagom mycket uppskruvad igenkänning för att få mig att känna att det kanske är ganska naturligt (eller åtminstone inget att hetsa upp sig över) att leva sitt liv pendlande mellan olika former av neuroser där Allt (med stort A) känns lite surrealistiskt och man själv är en ofrivillig korsning av Bridget Jones och en helt vanlig tråkig typ.

Man kan inte anklaga Ann Söderlund för att ha stenkoll på queerteori, eller för att tala klarspråk; det blir lite jobbigt och pinsamt och mitt när jag älskade boken som mest så mår jag lite dåligt å författarens vägnar. Det är ganska så stereotypt heeeela tiden, men kanske är det, det som gör den så underhållande? Det där galet självutlämnande, men självutlämnande på det där sättet att uddarna hela tiden flitigt sågas av, av rappa självironiserande skämt och en brutal-humor-jargong med härliga vulgo-inslag. Kul är det onekligen. Jag kompromissar med min hårda granskning och tar det där med stereotypiseringen av hur kvinnor ”är” respektive hur män ”är” liksom det klassiska att ”allt skulle vara så grymt om jag bara var lagom lesbisk”-pladdret. Jag tar det med en nypa salt och skrattar istället åt vardagsstress, livspusslande och jakten på ligg och romantik – i så väl teori och praktik när vardagskraven trycker på från alla tänkbara håll och kanter.

Summa summarum: Det är avväpnande kul och befriande roligt och förbaskat skönt att läsa om någon annans kaos som omväxling mot det självupplevda.

Det här inlägget postades i Kåseri. Bokmärk permalänken.

Kommentera

