Mons Kallentoft uppfinner den femte årstiden, byter förlag och gör miljondeal

Den femte årstiden, släptes 20 maj 2011

Årstiderna räcker inte till. I sin kritikerrosade deckarserie om den allt mer alkoholiserade polisen Malin Forss vid Linköpingspolisen har läsarna fått ta del av ”den kallaste vintern i mannaminne” (Midvinterblod), ”den varmaste sommaren i mannaminne” (Sommardöden) och ”den regnigaste hösten i mannaminne” (?) (Höstoffer). Vårlik (jag spekulerar fritt när jag undrar om det kan ha varit ”den blåsigaste våren i mannaminne”?) avslutade dock inte vad man kunde förvänta sig vara en kvartett. Utan Mons Kallentoft tog sig den, beroende på hur man ser det, humoristiska/desperata/excentriska friheten att skriva den femte deckaren om Malin Forss med namnet Den femte årstiden. Ja, vad gör man inte.

Jag läste de första två delarna i serien som hyllats för sitt stilmässigt säregna drag att skildra utredningen inte enbart utifrån polisernas perspektiv utan även utifrån det mördade offrets (efter dödens inbrott). Sedan Höstoffer kom ut på pocket har jag tänkt att jag ska läsa också denna, nu när jag väl börjat, men även Vårlik har hunnit landa i pockethögen utan att jag känt mig hysteriskt manad. Detta trots de riktigt snygga omslagen, schyssta intriger och ett drivande språk. Jag fick en rejäl deckaröverdos i vintras som inte riktigt gett med sig.

Efter denna den femte boken om Malin Forss och den åttonde på Natur & Kultur har Mons bestämt sig för att byta förlag till Forum (där även populärdeckarförfattare som Camilla Läckberg och Viveca Sten ger ut sina böcker). Med Forum har han skrivit ett fyrboksavtal – en fortsättning på böckerna om Malin Forss. Förlagsbytet innebär även att han bryter med Pocketförlaget som tidigare stått för den extremt framgångsrika pocketutgivningen av dito böcker. Enligt egen utsago på den egna bloggen tycker han att det är dags att prova något nytt, dvs. Forum och det skulle jag också tycka om jag var i Mons Kallentofts kläder med tanke på att han där får flera miljoner i förskott för varje bok (enligt hans agent Joakim Hansson) vilket gör det till en av de största ”dealarna” i Sverige.

Så… rekommenderar jag böckerna? Javisst, om du är ute efter en ”riktig deckare”, mordgåta, poliser, lite intriger, en och annan sexscen och småstadsidyll som förvandlas från trygghet till mordplats då är det helt rätt val. Kallentoft har onekligen satt Linköping på kartan på samma sätt som Mari Jungstedts Visby och Camilla Läckbergs Fjällbacka, eller för den delen Henning Mankells Ystad. Själv väntar jag med entusiastisk nyfikenhet och spänning på vad de framtida titlarna i serien kan komma att heta…

Sommardöden, Höstoffer, Vårlik

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Spänning & deckare. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mons Kallentoft uppfinner den femte årstiden, byter förlag och gör miljondeal

  1. Monika skriver:

    Oj, där ser man. Jag var helt säker på att det bara skulle bli fyra böcker om Malin Fors (har bara läst tre), men så dök en femte årstid upp. Och nu ska det alltså komma fyra till? Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det, känner mig nog lite lurad eftersom jag trodde serien skulle sluta så småningom. Liksom du är jag nyfiken på vad i hela friden han ska döpa ytterligare årstider till.

Kommentera

