Face-to-face med betongen, bokbullemi & Hollywoodexport

Ett face-to-face med betongen
Igår kraschade jag med cykeln. Egentligen var det ganska odramatiskt och jag tror att cykeln tog den värsta smällen. Ringklockan ligger för evigt tystad i cykelkorgen som ser ut lite som en pastisch på en av Salvador Dalis klockor och styret sitter lite snett. Jag vet inte exakt hur det gick till de där med deformeringen av cykelkorgen. Enligt mina beräkningar borde den inte ha kommit i kläm, men å andra sidan gick allt mycket fort, framför en fullsatt uteservering. Något stukad rullade jag vidare hem genom stan. Något bättre gick veckans körlektion.

På den slingriga vägen mot körkortet – lägesuppdatering
Förekomsten av tvärbromsningar minskar påtagligt. Jag befinner mig mellan motorvägar och villaområden. Jag blinkar och väjar och växlar, parkerar och krypkör – jag är föraren av bilen och inte längre utelämnad åt en dödsmaskin där min och Bengts enda livboj är hans dubbelkommandopedaler. Jag skrämde visserligen upp en kvinna på cykel sist jag var ute och körde. Hennes rädsla var nog befogad och själv reagerade jag med ett obefogat något neurotiskt skrattanfall, men – det artar sig.

När jag inte är ute och kraschar cyklar eller kör bil har jag efter sommarens uppblossande attack av bokbullemi hittat tillbaka till någon slags läslugn.

Hetsen före lugnet
Innan lugnet ägnade jag mig åt vad som närmast skulle kunna klassas som hetsläsning. Jag vet inte om det är att det nu under sommaren har florerat så fantastiskt mycket attraktiva titlar eller om någon slags generell känsla av stress smittade av sig på läsningen eller det faktum att jag helt enkelt bara är glupsk och bälgar i mig ord i en takt som gör att gränsen mellan att läsa och skumma igenom böcker blir hårfin. Det landar någonstans i ingenmanslandet mellan slarv och effektivitet. Den vingliga trave med påbörjade historier som alla är förtjusande och som jag läst lite random i när jag snubblat över den (ibland bokstavligt), börjar sakteliga betas av. Det tog sin tid eftersom jag trots alla dessa påbörjade romaner ändå inte kunde avhålla mig från att hugga tag i nya böcker. De tunnare slukade jag som chokladpraliner i händerna på ett personifierat blodsockerfall, andra tänkte jag att jag skulle fördjupa mig i helhjärtat och verkligen ge dem en chans men lät mig ändå distraheras av ett nytt omslag… en ny titel. Men som sagt, dessa dagar är förbi, om än temporärt. Efter underbara Niceville som fick övriga distraktioner att försvinna ut i periferin (en fullskalig recension kommer snart) så är jag nu helhjärtat engagerad i Maria Svelands senaste roman Att springa (super-pocket-aktuell i detta nu!).

Svensk litteratur blir tv-serie på andra sidan havet
Och apropå läsning så läste jag senast i morse att GW (pocketaktuell med Den döende detektiven) blir nästa Hollywood-export. Ja, eller åtminstone hans kriminalromaner om den bufflige och cyniske polisen Evert Bäckström, vilka ska bli tv-serie. Enligt GW Persson själv har den fiktive polismannen rönt popularitet bland annat på grund av de karaktärsdrag som många kanske önskar att de själva kunde leva ut. Karaktärsdrag som även herr Persson gjort sig mer eller mindre känd för. I min vingliga men avtagande hög ligger för övrigt Unni Drougges Bluffen påbörjad, där en underhållande men något elak nidbild av dito författarkollega målas upp. Boken utspelar sig under Bokmässan i Göteborg och delar ut interna kängor åt i stort sett hela bokbranschen. Min plan är att avsluta denna roande men oväntat flamsiga roman innan det är dags för årets mässa i september.

Avsluta är även temat för återstående delen av denna arbetsvecka, innan jag får ta min (numera) surrealistiskt designade cykelkorg och trampa mot helgen.  Förhoppningsvis är den enda kraschen för dagen den ner i soffan där jag kan linda en matchande lila filt runt mitt knä, pysa ihop och bejaka lugnet.

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

