Boktrailers & Booktracks – transmediala och piffiga sätt att hitta inspiration till läsning

Ett lättjefullt och samtidigt lite spännande sätt (på det där sättet ett paket kan väcka en viss förväntan oberoende av innehållets karaktär, bara det faktum att det är inslaget och kanske lite att det prasslar, lyfter det till möjligheternas förlovade land) att hitta inspiration till läsning är det relativt nya och ökande (inte jättenytt, men det finns fortfarande en stor grupp som är obekant inför detta) fenomenet boktrailers. Korta, ofta actionladdade trailers till aktuella böcker, ibland med påkostade ”riktiga” spelscener. Förvånansvärt många, framförallt storsäljare, finns det faktiskt trailers till. Det finns med andra ord en liten men naggande god(?) boktrailerindustri där ute. Eftersom jag personligen har lite svårt att tackla djupt seriösa dramatiskt laddade trailers (oavsett om det gäller böcker eller filmer) annat än med humor så kan jag även medge att merparten av de boktrailers jag sett gett upphov till många spontana skratt. Det är helt klart ett fenomen med underhållningsvärde!

Böcker med soundtrack!
Och apropå transmediala fenomen så följer i e-bokstrendens fotspår ”booktracks” – det vill säga soundtrack till böcker. En av de första titlarna att ljudsättas är Artur Conan Doyles klassiker Sherlock Holmes – The Adventure of the Speckled Band. Det hela är en amerikansk uppfinning, där programmet som finns i form av en app till mobilen, lär sig hur snabbt du ”vänder blad” för att på så vis kunna synka ljud och text. Gällande just Sherlock Holmes kan du med andra ord få en flerdimensionell läsupplevelse i form av klapprande hovar, droskljud och spänningsmusik medan du sitter och läser. Min nyfikenhet inför detta fenomen visste fram tills alldeles nyss inga gränser! Spana in länken nedan så får ni också ett smakprov på vad Booktrack innebär…

Soundtrack till böcker – kulturell utveckling & moraliska dilemman.
Min första spontana reaktion var översvallande positiv. Booktrack blir som en förlängning av konsten, en kulturell vidareutveckling, mot framtiden, en synergisk effekt av kultur och teknik och så vidare. Men sen började jag tänka vidare på det där med vilka böcker man bör välja att göra soundrack till, ska det gälla alla och vad blir i sådana fall konsekvenserna? Som i fallet Doyle, en gammal klassiker, där det är omöjligt att få författarens godkännande, är det rätt? Nyskrivna verk vilket känns som det mest korrekta att ljudsätta då man kan göra det till en enhetlig process i samband med skrivandet är givetvis det optimala. Rock/musik-biografier är (utöver nyskrivna alster) vad jag som läsare kan känna, en av de genrer som har mest att vinna.  Sedan finns det ju alltid en viss risk att alla framtida biografier, what so ever, blir som ett enda långt avsnitt av Sommar – där subjektet för biografin ljudsätter sitt eget liv.

Men hur ställer man sig till alla de lite mer moraliskt tvivelaktiga dilemmana som kan uppkomma? Exempelvis böcker med väldigt sexuellt laddat innehåll, riskerar de att bli pornografiskt klassade, måste man till och med införa åldersgräns? Eller sanna historier om förslagsvis övergrepp, jag mår lite dåligt bara av att tänka på det.

Bara föreställningen om att läsa Stephen Kings Djurkyrkogården med soundtrack får mig att vilja gömma mig, även om skräckgenren onekligen blir extra tjusande med ljudeffekter. En annan intressant vinkel på det hela är att böcker som kanske skulle ha klassats som mer eller mindre tidlösa genom sitt soundtrack blir mer tidstypiskt definierade, vilket visserligen inte behöver vara helt igenom negativt. Jag misstänker att exempelvis en romantiskt klingande roman skulle låta något annorlunda beroende på när man satte ljudet. Hade tekniken funnits på 1980-talet hade saxofonsolon – idag ack så sällsynt – garanterat varit ett givet inslag, något jag har svårt att föreställa mig till nyproducerad litteratur.

Gällande historie- och facklitteratur, i synnerhet kurslitteratur, föreställer jag mig att man har mycket att vinna. Minst kontroversiellt är vad jag kan klura ut barnböcker, i vilka det förekommer effekter som går utanför den lästa texten i de redan existerande ljudbokssagorna. Kanske är booktrack i själva verket ett sätt att göra litteraturen lite mer ”lättillgänglig” för en rastlös vuxenvärld, göra den till lite mer saga helt enkelt.

Boktrailer-tisp! Till dess att booktrackfenomenet, och jag misstänker att det bara är en tidsfråga, har hunnit sprida sig så vill jag å det varmaste rekommendera att ni spanar in Pocketställets hemsida där en kontinuerligt uppdaterad samling med (i pocketsammanhang) aktuella boktrailers finns samlade. Mycket nöje!>>

Booktrack-tips! Samt detta smakprov på ljudeffekter till läsning av Sherlock Holmes -The Adventure of the Speckled Band. Läs & lyssna >>

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s