Bögporr, kroppsbygge och livsleda – Bananflugornas herre av Fredrik Eklund

"Don't just stand there, let's get to it, Strike a pose, there's nothing to it"

Det här är Fredrik Eklunds egna berättelse om hur han efter en examen vid Handelshögskolan som ung och uttråkad entreprenör bestämde sig för att lämna ett kallt och trångt Sverige för att bli porrstjärna i Los Angeles.

Indragen i porrbranschen
Det är en liten tunn bok som står inkilad mellan böckerna i bokhyllan. Jag kan inte minnas hur den hamnade där men jag tar fram den och skummar första sidan, sen är jag, lite till min egen förvåning, fast. Eklund skriver både fångande och medryckande och snart är jag återigen indragen i ännu en skildring av den amerikanska porrbranschen. Efter att ha läst både Ron Jeremys och Jenna Jamesons självbiografier är så väl karaktärer som platserna välbekanta med skillnaden att den här vinklingen är från den homosexuelle mannens utgångspunkt. Det är samma dildosar som står tillsammans med kaffekopparna i filmteamets diskmaskin, samma grova beskrivningar av sex, kroppar och könsorgan. Men berättelsen är till skillnad från många biografier befriad/berövad från såväl tragglande uppväxtskildringar som långsökta sidospår, något som visar sig inte helt igenom positivt. Eklund skildrar istället rätt upp och ner själva händelseförloppet när en ung man från Sverige från den ena dagen till den andra bestämmer sig för att bli som sin stora idol; porrstjärnan Ethan Moore, men det är också allt.

Pudrad pung och ett glas juice
Någonting som slog mig under läsningens gång är den enorma skillnad som står att finna mellan manliga respektive kvinnliga porrfilmsaktörer/aktriser. Där de kvinnliga aktriserna många gånger (alla gånger?) har fått jobba sig upp mot toppen via en väg kantad av förnedring, så väl fysiskt och psykiskt slitage och ömsesidigt accepterade övergrepp. Fredrik bemöts redan vid sin inledande kontakt med porrindustrin som en respekterad stjärna och får ett fritt kontrakt med stora summor i garanterat gage. ”Egentligen var det glamouröst. Jag var stjärnan och de passade upp, gav mig fruktjuice och pudrade pungen.” (För vem vill inte ha en pudrad pung och ett glas juice?) Pudrad pung eller ej så kan jag inte förneka att det trots den förenklade skildringen är ett fascinerande livsöde som bubblar upp mellan sidorna.

Omslaget - säger det någonting om bokens innehåll överhuvudtaget?

Osentimentalt
Boken kom ut på pocket för några år sedan, och när jag jämför den helt utan överdrift – riktigt fula framsidan på boken med dess medryckande innehåll så förstår jag varför returerna skeppades tillbaka in på lagret i lådor. Det känns lite synd på ett så brännande ämne. Det är osentimentalt, det är frankt och trots den depraverade miljö som porrbranschen är känns det inte som att Fredrik Eklund någonsin skulle ha lidit av detta. Snarare blir det med undantag av lite existentiell ångest och kärlekstörst en solskenshistoria.

”Ytspänning”
Det hade nog varit omöjligt att skriva denna berättelse utan självutelämnande partier men skrapar man på den perfekt solbrända ytan inser man att det är just ytan som utgör berättelsen. Med lite hobbypsykologi kan man som läsare ana sig till att Eklunds konstanta och något extrema bekräftelsebehov bottnar i någon form av inre konflikt, men det är aldrig någonting som ventileras. Hans frostiga familjerelationer, kluvenheten över att leva som öppet homosexuell men samtidigt längta efter en heteronormativ vardag med radhus och fredagsmys – något som sorgligt nog verkar stå i motsättning till hans upplevelse av livet förknippat med den egna sexualiteten, är andra indikationer som får mig att ana att det måste finnas mer, någonting bakomliggande. Allt det som inte nämns. Och när boken tar slut så sitter jag och stirrar ut från tunnelbanefönstret med en förvirrad rynka mellan ögonbrynen. Hela denna resa och så få svar, så lite emotionell respons på ett ganska galet händelseförlopp. Ovanför mitt huvud blinkar i neon två ord: ”Men varför?”

Det här inlägget postades i Brutal truth. Bokmärk permalänken.

Kommentera

