Excess det nya bokformatet (icke att förväxla med dansband) & ett face to face med Anders de la Motte – fallskärmshoppning, framgång och fritt fall

Bubbel, snittar & Excess

Nog för att jag lät mig imponeras av Bonniers små tändsticksaskar med bokomslag i tisdags, vars miniatyrcharm tilltalade min fäbless för små, små saker. Men bättre upp vad gäller böcker i miniatyr var torsdagens releaseparty för det nya mini-bok-formatet Excess som Pocketförlaget lanserade med bubbel och glam på Fredsgatan 12 igår.

Premiärtitlarna i det specialdesignade stället

Formatet är 12 x 8 cm, med hårda pärmar och bindning i ryggen vilket ska försäkra så väl kvalité som livslängd på denna lilla kreation. Boken läses på tvären för att inte kompromissa med textstorleken till förmån för läsupplevelsen. Utöver att vara bedårande söt, det går inte att komma ifrån, gör formatet att boken blir exceptionellt praktisk att ta med sig, vart man än ska. Den får plats i stort sett överallt; i byxfickan, i partyhandväskan och inte minst i bokhyllan (oavsett hur full den är)! Inledningsvis så kommer 6 titlar att släppas (Nesbö Huvudjägarna, de la Motte [geim], Jonasson Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, Nicholls En dag, Richards Livet och Rudberg Ett litet snedsprång).

Jag erkänner mig både nyfrälst och förälskad.

Anders de la Motte – fallskärmshoppande författare med mycket på gång
En av dem som bevistade gårdagens tillställning var författaren Anders de la Motte. Han debuterade förra hösten med spänningsromanen [Geim], som nu i dagarna kommer ut på pocket – och inte minst (eller snarare just minst) i excess-format!! Förhoppningsvis kommer ingen att lyckas undgå [Geim], då denna av Svenska deckarakademien rosade debut, bland annat kommer att marknadsföras i en stor kampanj tillsammans med medieprofilen Kjell Eriksson.

Den före detta polisen Anders de la Motte har, med ett underbart 90-talsuttryck, många bollar i luften just nu. Utöver den storslagna pocketlanseringen av [Geim] är han även aktuell med uppföljaren Buzz. Han har ett fullspäckat schema på årets bokmässa nästa vecka, sitt ordinarie jobb som säkerhetschef på ett stort internationellt it-företag och givetvis familjen! Det går bra nu kompis. Hans böcker är brett sålda internationellt och SF har redan köpt filmrättigheterna till [Geim]. Eftersom [Geim] även kommer att vara månadens pocket hos oss i oktober så passade jag på att fråga om han ville ställa upp på en liten mini-intervju till hemsidan – den kommer inom kort.

Därefter stod vi och pratade om allt från att bajsa på sig när man hoppar fallskärm – det gjorde inte Anders, men jag är imponerad över fallskärmshoppandet, om livmoderframfall – vilket är min egen ganska dåliga ursäkt för att inte göra som Anders fru och springa halvmaran i helgen – se där imponerad igen. Ja, jag läste någonstans att om man springer långt (exempelvis ett halvt maratonlopp) så kan man riskera att drabbas av just livmoderframfall, eller om det var något min mamma hade läst vilket gör källan i stort sett till en antites till pålitlighet, icke desto mindre ett hot dock. Gällande att bajsa på sig så var det faktiskt en bekant till mig i fallskärmshoppar-branschen som berättade att det var vanligare än man tror bland förstagångshoppare – vilket måste bli till ett dubbelt trauma, först kasta sig ut mot allt bättre vetande från några 1000 meters höjd och sen bajsa på sig, inte konstigt att det är så nertystat. Men, för att förtydliga så är det alltså bara något jag hört och har alltså ingenting med Anders att göra. Enda anledning till att vi snubblade in på ämnet var faktiskt att vi pratade om åkattraktionen Fritt fall på Gröna lund, något som jag åkt och Anders avböjer att göra – med hänvisning till att det fick räcka med att ha hoppat fallskärm. Jag kände att jag ligger lite i lä gällande macho-sysselsättningar som makarna de la Motte kan briljera med, men kan åtminstone checka av okristliga åkattraktioner på min imaginära att-göra-lista. Ibland får man vara nöjd med det lilla – och dagar som igår var det ”det lilla” som gjorde mig nöjd!

Efter att ha provsmakat inte bara den fantastiskt söta mini-prinsesstårte-snitten (på bilden) som fick mitt hjärta att smälta, utan även alla de andra helt delikata små kreationerna med allt från choklad till grillad pilgrimsmussla kände jag att kvällen var fulländad. Det fanns liksom ingenting mer att önska sig – ja bortsett från några alldeles egna exemplar av excess.

Excess kommer att marknadsföras med buller och bång under årets bokmässa i Göteborg nästa vecka!

Tips! Läs mer på den egna hemsidan www.excess.nu icke att förväxla med dansbandet med samma namn vars hemsideadress är i stort sett identisk (www.excess.se). Min förvåning när jag av misstag surfade in där i jakten på små, små böcker, bidrog om inte annat, till ett gott skratt.

Tips! Spana även in www.geim.sespelet börjar 19.09.11…

För att ge er en bild av storleksförhållandena mellan en pocket, en excess och den lilla tändsticksasken från tisdagens pocketparty (samt på min balkongodlade potatis som tyvärr blev grön och oätlig – jag är stolt men inte nöjd) kommer här två:

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Excess det nya bokformatet (icke att förväxla med dansband) & ett face to face med Anders de la Motte – fallskärmshoppning, framgång och fritt fall

  1. Ping: Tusenfotingar, explosioner och undervattensparadis – en inte helt vanlig vecka på Gili Meno | Mettes pocketblogg

  2. Ping: Att njuta tills huden blir slapp – bakverksfrossa – provsmakning av bokmarknadens trender | Mettes pocketblogg

Kommentera

