[geim] av Anders de la Motte – en pusselthriller på nysvenska i Jens Lapidus anda

Den småkriminelle loosern HP hittar en dag en kvarglömd mobiltelefon på pendeltåget. Då han inte ser någon i närheten och ändå har råkat sumpa sin senaste mobil bestämmer han sig för att det här är hans lyckodag. Det dröjer inte länge innan ett meddelande blinkar till på skärmen. Meddelandet är riktat till honom personligen och är en inbjudan att delta i ett alternate reality game som pågår mitt i vardagens Stockholm bland intet ont anandes medmänniskor. Mot att han gör olika uppdrag som filmas med mobilen får han poäng vilka sätts in på ett konto i form av dollar, upprättat i hans namn. HP sugs in i spelet och de allt mer utmanande och moraliskt tveksamma uppdrag som spelet erbjuder. Snart är han som besatt och det där med att bry sig om lagar eller för den delen lagöverträdelser har ju ändå aldrig varit hans grej.

Parallellt får vi följa Rebecca. Hon är präglad av samma svåra uppväxt som HP och är på alla sätt lika ensam som han, men efter att ha klarat sig med livhanken i behåll ur en destruktiv kärleksrelation väljer hon den motsatta vägen. Hon utbildar sig till polis och arbetar för Säpos livvaktsstyrka i hopp om att ingen ska komma hennes mörka hemlighet på spåren.

Det dröjer inte länge innan deras världar kolliderar med full kraft. Innan the [geim] visar sig vara något mer än bara ett spel. Konspirationsälskare håll i er; här brakar det loss totalt.

Som huvudkaraktär är HP uppfriskande osympatisk. Mer som en tonåring snarare än en 30-åring. Extremt självcentrerad, en aning korkad och vad man skulle kunna benämna som white trash. Inte heller Rebecca är överdrivet charmig vilket får mig att höja lite på hatten inför de la Mottes debut!

Kreativt skrivande
Anders de la Motte använder språkets fulla potential för att inledningsvis skilja de båda huvudkaraktärernas berättelser åt. Har man läst Lapidus Stockholm Noir-trilogi (Snabba cash, Aldrig fucka upp, Livet deluxe) blir associationerna dit ofrånkomliga vid läsningen av [geim]. Inställningen till detta kreativa modellerande med det moderna språkets potential är givetvis subjektiv. Personligen anar jag stundvis ett närmast tvångsmässigt användande av slang, nysvenska, engelska, och svengelska. Den spontana och något överraskande reaktionen blir att kräla bort från boken och fylla min hjärna med grammatiskt korrekt, riktigt högtravande klassisk litteratur i bästa svensklärartappning för att få lite balans. Jag återhämtar mig något under partierna om Rebecca, där man som läsare kan vila ut från de språkliga slang-attackerna.

Vem är den där Aina? – ett språkligt tidsdokument
Som språkligt tidsdokument kommer [geim] onekligen att bli intressant. En sådan här berättelse kapslar in tidsandan på mer än ett sätt. Men vad jag däremot saknar när jag sitter och läser är en ordlista. Självrannsakande är jag tvungen att fråga mig själv om min bristande språkförståelse i den moderna slangens värld är ett tecken på att jag börjar bli gammal? Om inte annat så tror jag att den där efterlysta ordlistan skulle komma väl till pass inte bara för mig, utan även till alla dem som ser en liten tant framför sig istället för en polis, när de läser att Aina kommer runt hörnet.

Högt tempo och tvära kast
Den språkliga prövningen till trots så kan jag under läsningens gång inte låta bli att dras in i HP’s historia. Berättelsen håller ett högt tempo och jag vet inte om det är för att jag vänjer mig eller för att de la Motte blir lite mer de la Måttlig, men det blir bättre och bättre ju längre jag läser. Så väl språket som intrigerna artar sig och blir betydligt svårare att avfärda än jag inledningsvis trodde. Det här är en berättelse som tar mer än en oväntad vändning och ingenting är riktigt vad man först gissade sig till att det skulle vara.

Läs den om ni vill ha lite konspirationsunderhållning, lättsam spänning, samtidskänsla och en språklig injektion av nysvenska och amerikansk slang i bästa b-gangsterfilmtappning i vräkig och härligt ohelig allians.

Tips! Trailer för boken >>
Super-tips!
Läs boken och tävla om en iPad2! >>
Tips! Läs en kort intervju med författaren och få reda på sådant du inte viste!>>

Det här inlägget postades i Spänning & deckare. Bokmärk permalänken.

Kommentera

