Ord från barndomen

Det händer fortfarande, om än inte lika ofta som när man var yngre, att jag drabbas av den där insikten om att ett ord man tagit förgivet egentligen är ett barns feltolkning. Plötsligt förändras såväl innebörd, betydelse som de känslor ordet väcker. Två av mina favoritord finns med på den där listan över helt underbara ord som plötsligt blivit berövade sitt romantiska skimmer.

Friluftsdag. Man är ute i friska luften istället för att vara instängd i klassrummet. Jag var ganska länge övertygad om att det i själva verket hette Friluffsdag; som i att få lufsa runt fritt (i skogen). Om jag fick välja skulle jag byta ut alla mina friluftsdagar mot friluffsdagar.

Om än icke lingvistiskt korrekt så finns det någonting poetiskt och fantastiskt opretentiöst över att lufsa fritt till skillnad från att tvingas ut oavsett väder och vind på orienteringstävlingar, långdistanslopp eller iskalla hårda ishockeyrinkar, vilket är något jag förknippar min barndoms friluftsdagar med.

Munsbit är ett annat exempel. En bit (förslagsvis av något gott) som är liten nog att få plats i munnen i en tugga. Jag måste fortfarande påminna mig själv för att inte säga fel och använda ordets mumsbit. En liten bit man mumsar på. Jag minns inte när jag gjorde den deprimerande upptäckten att det inte var mums utan muns.

Ett ord jag inte reflekterat nämnvärt över för än i lördags är ordet Utflykt. Man flyr ut. Från att ha varit ett, i min ordvärld, mysigt, stillsamt och lite äventyrlig ord förvandlades det över en natt till ett ord med underliggande känsla av desperation. Vart kom den ifrån? Måste vi verkligen fly, kan vi inte bara packa en väska och traska ut?

Vattenpuss

Sedan finns det ord som tack och lov är precis sådana man minns dem, även om de har sina något mer oromantiska vuxen-synonymer. Det jag tänker på är Vattenpuss i jämförelse med ordet Vattenpöl.

Vattenpöl

Som natt och dag, vilken utflykt skulle du välja?
Exempel 1: ”Idag var det friluftsdag. Vi åt en munsbit av brödet och hoppade i vattenpölar.” Med andra ord; det är kallt, vi fick jävligt lite att äta och hoppade runt i smutsiga pölar med gammalt jordigt regnvatten.

Eller

Exempel 2: ”Idag var det friluffsdag, vi åt en mumsbit av brödet och hoppade i vattenpussar.” Med andra ord; Vi lufsade runt planlöst i naturen, åt delikata små bitar av hembakat bröd och hoppade i små glittrande vattenansamlingar.

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

