Pernillas jul – releaseparty, Pernilla Wahlgren & jul redan i november

För två år sedan åt jag sillunch med Ernst Kirchsteiger. Ja, det var förstås inte bara jag och Ernst. Det var med anledningen av hans – fantastiskt fina – Jul med Ernst – recept och inspirations-bok. Vi var ganska många som åt sillunch med Ernst. (Han hade skor på sig.) Det finns dem som älskar julen. Som Pernilla Wahlgren och Ernst Kirchsteiger. Sen finns det dem som tycker att julen är ganska obehaglig. Som jag. Igår bjöds det återigen in till julfirande eller julkokboks-release-party för att vara korrekt, sådär härligt långt ifrån den faktiska julen, att till och med jag, trots en viss julskräck, kände mig riktigt peppad.

Julbordet

Tillställningen ägde rum på Junibacken, vilket på dagtid är en barnmagnet och tillika sagovärld skapad för dessa kortväxta miniatyrmänniskor som barn i mångt och mycket är. Det var även Astrid Lindgrens födelsedag och Emils namnsdag. Men det visste vi inte när vi åkte Sagotåget genom Astrid Lindgrens värld med en flaska mousserande i handen. Bara det där med jul känns för mig, som genomlevt de senaste årens jular i en behaglig glöggdimma för att mota bort alla associationer till Norénpjäser (med vilket jag vanligen förknippar julen), en smula kitschigt. När man dessutom placerar julen i denna barnvärld och går ”all in” ja då avtar inte direkt den där känslan av kitschighet. På andra sidan Sagotåget väntade äppelglögg, julbord och Pernilla Wahlgren. Julmat brukar jag vanligtvis inte ha så överdrivet höga tankar om, men gårdagens uppdukning fick mig att tänka om. Självklart var recepten hämtade från kokboken vi var där för att fira och jag måste medge att det var fantastiskt gott! Jag måste även rekommendera den, helt uppriktigt – trots min skepticism gentemot julen i stort – riktigt fina boken, som är både inspirerande och innehåller delikata recept. Är man lite trött på samma gamla julmat hittar man garanterat en nytändning och viss dregelfaktor av att bläddra och prova på dessa kreationer.

Äppeltzatsiki, Västerbottenostpaj, ugnsbakad potatis, Ädelostcréme, Citron&lime-gravad lax med fänkål, Lingontryffel, Skagenröra med forellrom ...

Pernilla sjunger julsånger framför Villa Villekulla

Eftersom det var Pernilla Wahlgrens jul så ingick givetvis ett sångframträdande. Första jullåten fokuserade jag på hennes röst. Hon vet vad hon gör. Andra jullåten fokuserade jag på mitt vin som tillfälligt började sina. Tredje jullåten var jag tacksam att Semic hade samma inställning till rödvin som julens traditionella huvudperson – inget knussel där inte. Där någonstans gick min smärttröskel, inte ens min fäbless för kitsch, för god mat eller sofistikerade tillställningar kunde väga upp mot den krypande känsla av obehag som Nu tändas tusen juleljus, väcker.

Pernilla, min kollega Mats & lyckan över en signerad kokbok

På det hela taget var det (trots julmusik) en fantastiskt trevlig tillställning. Tilläggas bör att jag har en hyfsat kluven inställning till det där med jul, det finns mycket som lockar, och utan allt drama och påtvingad glättighet som denna högtid har en förmåga att föra med sig i sitt kölvatten, är ju många av de sekulariserade grundbultarna onekligen sympatiska. Jag menar en högtid som fullkomligt frossar i glitter, ljusslingor, oproportionerliga mängder mat och konfektyr – och icke att förglömma – glögg! Det är värt att älska lite grann, kanske inte i samma utsträckning som Ernst och Pernilla, men ändå.

Provläs/provbläddra i boken (klicka här) >>

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Fantastiskt recept, Kokbok. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Pernillas jul – releaseparty, Pernilla Wahlgren & jul redan i november

  1. Peter P. skriver:

    Som sagt, kan man inte fira en helt vanlig härlig Jul,
    utan inblandning av frk Wahlgren, ja då hörni, är man
    riktigt riktigt illa ute.

Kommentera

