Iakttagelser – renar i fontänen, julpynt & försurning

Renar i Sergelfontänen

Till helgens ljuspunkter hörde, högst otippat och i allra högsta grad osannolikt, att spana in julskyltning på stan. Rapporten lyder: kitschigare detta år än vad Stockholm någonsin skådat. Bäst var de tre meter höga renarna i Sergelfontänen. Jag har även julpyntat i mitt eget hem. Episkt och samtidigt lite som de lömska soliga scenerna i en skräckfilm, ni vet de som utspelar sig på dagtid. Konstaterar att jag uppenbarligen inte känner mig själv längre. Det står en tomte på mitt köksbord och en julgran på LP-spelaren. Jag tycker inte ens om julen.

Min mage är inte heller vad den en gång var. Under den gångna helgen har den statuerat exempel på världshavens slutgiltiga förruttnelse och ultimata försurning i en framtida dystopi. Jag kommer inte längre att behöva tugga maten jag sväljer, syrahalten kommer att ta hand om det åt mig med ett fräsande ljud. Jag tänker att det bör låta lite som när man droppar vatten i en het panna med 100-gradig olja – [fszzt].

Helgen avslutas med att jag tackar nej till Whisky, jag kan inte minnas att det någonsin har hänt. Nej?

Är det en försenad 30-årskris? En begynnande och samtidigt akut vinterdepression? Ett virus? Jag vet inte. Jag läser Stockholm rosé på vägen till jobbet. Den är så skruvad och svart och ytlig och dekadent att jag pendlar från att bejaka den som en satir över allt vad chic litt-genren är till att bli mörkrädd på riktigt över att karaktärerna är skrämmande realistiska. Som om de vore nyss uppskopade från Stureplan och fiktionen i själva verket utgör en glamourösare version av diskbänksrealism. (Fortsättning följer…) 

Temat upp-och-nedvända världen/dystopisk karneval (vilket ypperligt beskriver känslan jag haft under den gångna helgen) lär fortsätta även denna vecka då jag knep några av de sista biljetterna till den omdebatterade pjäsen SCUM-manifestet på Turteatern. Dessvärre fanns det bara platser för män kvar så det får väl bli i ”drag” jag tillgodogör mig kultursveriges just nu mest omdebatterade föreställning. [fszzt]

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

