I natt är du död av Viveca Sten – klassisk mysdeckare fylld med kärleksintriger och militärhemligheter

I natt är du död

Viveca Sten är tillbaka med sin fjärde kriminalroman, där vi återigen får stifta bekantskap med poliskommissarie Thomas Andreasson och hans barndomsvän, juristen Nora Linde. Liksom i de föregående romanerna cirkulerar även denna berättelse kring Sandhamn i Stockholms ytterskärgård.

I den förgående boken, I grunden utan skuld, var Thomas nära döden och Nora kom på sin man med att ha en affär, intriger som fick en central roll i handlingen. När vi stöter på dem igen i den fristående fortsättingen, I natt är du död, är de båda tämligen fragila och skakade sedan de dramatiska händelserna.

Intrigen; pennalism, mord & hämnd
En ung psykologistudent hittas hängd. Det finns egentligen ingenting som tyder på att det skulle vara något annat än självmord. Men då offrets mamma envisas med att de ska gräva vidare låter sig Thomas bevekas. Lite krystat, måste jag erkänna att jag tänkte där ett tag. Nå väl, jag läser vidare. Snart visar sig studentens död vara del av en mycket större plan än vad Nackapolisen hade kunnat föreställa sig. När en man hittas dränkt i sitt hem strax efter ”självmordsfallet”, en man som bara några dagar tidigare har haft kontakt med den unge studenten, börjar den verkliga intrigen ta form. Mellan sidorna väller det nu upp fler mord, gamla militärhemligheter och tillbakablickar till en synnerligen grym kustjägarutbildning ute på Korsö (strax utanför Sandhamn). Det förflutna har kommit ikapp, de inte längre så unga, männen som på 1970-talet ingick i elitförbandsutbildningen ute på ön. Gamla hemligheter var nära att röjas i samband med studentens skolarbete, men att han tystades räckte inte till. Det blir en dramatisk jakt i kamp mot tiden.

Spänningsmys & höjda ögonbryn
Jag skulle vilja klassa det här som en behaglig, lättsam mysdeckare. Spänningsnivån är jämn men aldrig plågsam och karaktärerna är sympatiska om än något fördomsfullt presenterade. Inte minst Nora som stundtals agerar som en hunsad hemmafru från 1950-talet snarare än en professionell och självständig karriärkvinna på 2000-talet. Jag blir lite lätt mörkrädd när jag läser formuleringar som;

Olle brukade hjälpa till med praktiska saker nu när Henrik [hennes exman] inte längre tog hand om sådant. Hon måste bli bättre på att hantera hammare och spik…

När hon dricker vin med sin lite för unga och lite för snygga hyresgäst blir hon ”lite fnissig” och efter ett spontant och välbehövligt ”one night stand” går hon runt och oror sig för att ”framstå som en desperat nyskild kvinna som låg med vem som helst, hon blev olycklig av blotta tanken.”  Då hade hon ändå dejtat snubben två gånger, och inte sett åt andra karlar på ett halvår sedan hennes man drog.

En smaksak
Men är man inte så känslig för litteratur som spär på och segmenterar förlegade könsroller, gillar man klassiska deckare med en sympatisk kommissarie i huvudrollen som liksom mainstreamutbudet av de svenskproducerade deckarsläppen av idag, löser brott som sannolikt skulle ha avskrivits, men som givetvis utreds och drar upp konspirationshistorier från det förflutna – ja då är I natt är du död ett alldeles ypperligt boktips!

Man får sin pusselgåta, lite hemligstämplad historia, lite kärleksintriger och lagom med spänning. Perfekt att slappa med efter en hård dag, på ett rörigt tåg eller i en soldränkt solstol. När intrigen närmar sig sin upplösning sitter till och med jag, trots min inledningsvis så skeptiska inställning, på helspänn och tokplöjer.

Det här inlägget postades i Spänning & deckare. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s