Plötsligt känns inte julen som ett hot

Per Morberg har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta sedan hans medverkan som superskurken Viggo i tv-serien Rederiet (som för övrigt blev ett långt ifrån obetydligt inslag i min 1990-tals-vardag). Han väcker en känsla av skräckblandad förtjusning. Förtjusning är dock den enda dominerande känslan som infinner sig denna ”dagen efter årets mörkaste dag”. Vi går mot ljusare tider, åtminstone sett till antalet dagsljusminuter. Men än så länge är dagsljusminuterna försumbara i förhållande till nattens klassiskt vulgära sätt att breda ut sig över dagen redan vid tre på eftermiddagen. Det är i sådana lägen som en fantastisk kombination av Morberg & Bonnierförlagen överraskande vänder en mörk morgon till idel förtjusning. Till kontoret anländer, med bifogad julhälsning, ta-da:

Jag vet att det inte är tanken men visst känns det lite kitschigt? Och är det någon högtid som har kitsch som riktmärke så är det julen! Man gillar’t!

I år har jag gått in för konceptet Bejaka Julen. Än så länge ligger jag på plussidan med endast ett smärre sammanbrott. Min inställning till denna högtid är idel tudelad, givetvis mellan extrema känslor som fruktigt hoppfull entusiasm och ren skräck med en rund eftersmak av ångest. Nu har ju inte den kritiska högtidsdagen infunnit sig ännu, det är som bekant bara den 22:a, men det är fortfarande ett slags rekord så här långt. Jag kan vara ute på hal is – idag bildligt, imorgon bokstavligt – då ska jag köra halkbanan, ett synnerligen spännande delmoment i min väg mot körkortets förlovade land. Håller känslan av att vara ute på hal is i sig till på lördag så tar jag helt sonika min pava Morberg i näven. Låt mig citera en vis man från filmens värld; ”jag har en plan” och plötsligt känns inte julen lika mycket som ett hot.

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

