Isak & Billy av Kristofer Folkhammar – en köttslig, känslofylld roman om tvåsamhet och motsatser

Det här är en kort liten roman om köttsliga begär, om känslor, om trevande kommunikation och om förhållandet till den egna kroppen och sexualiteten. En kärlekshistoria. En berättelse om två unga män, olika men ändå sammanlänkade av kärleksrelationens stundvis klaustrofobiskt konstlade tvåsamhet.

Isak & Billy är Kristofer Folkhammars romandebut och den sker på ett språk med en helt egen rytm. Inledningsvis associerar jag till pekböckernas enkla och okonstlat korta meningsbyggnader, men finner snart språket vara betydligt mer poetisk och på samma gång ”diskbänksrealism”-avskalat än så. De korta enkla meningarna, ögonblicksskildringarna och konstaterandena går nämligen rakt in.

Isak är inåtvänd, stressad, neurotisk och uppenbart deprimerad. Han ser omvärlden som ett hot. Hans familj brukar ringa och fråga hur han mår, men det är alltid Billy som får svara. Billy är utåtriktad, energifylld och har en kropp byggd av välsvarvade muskler i kontrast till Isaks blekfeta och allt för ofta; lealösa. Till synes är de motsatser både till det yttre och inre men med en delad längtan att nå fram till varandra. Sex länkar ihop dem och utgör i mångt och mycket hela den plattform som relationen vilar på, det klister som håller dem samman. Sex får utgöra tröst, passion, begär, frustration och ursäkter när kommunikationen fallerar.

Jag fastnade för omslaget vars estetik fångade mitt intresse och på fler sätt än jag inledningsvis hade kunnat föreställa mig även speglar bokens innehåll. När jag väl börjat läsa fastnade jag för språket och tonen. Det är snyggt. Det är avskalat och det geniala står att finna i det till synes enkla.

Det här inlägget postades i Romaner. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Isak & Billy av Kristofer Folkhammar – en köttslig, känslofylld roman om tvåsamhet och motsatser

  1. Ping: Isak & Billy ger mig ågren « Jerrys Ord

Kommentera

