Semesterlängtan och gamla linser

Vaknar med gårdagens endagslinser, ser lite skevt men konstaterar genom att blunda med ena ögat att jag trots allt ser skapligt på långt håll. Tänker att kaffe borde kunna rätta till både tröttheten och synen. Efter gårdagens konferens på en visserligen förtöjd båt intalar jag mig att den ihållande lite svajiga känslan har helt och hållet med båtens rörelser att göra, vilka nu transplanterats vidare in i balanskristallerna.

När jag gick hemifrån i morse var den tidiga morgonluften hotfullt rå och vinden isande. Mörkret kompakt. Jag räknar dagarna, snart timmarna innan jag får kasta mig iväg mot sommaren och solen. På den låga bokhyllan bredvid sängen har jag börjat bygga en liten hög med böcker att ta med. Jag tänker att de kommer läsas med fötterna nedborrade i varm sand och att jag då och då under läsningens gång kommer att lägga boken bredvid mig för att spana ut över havet och lyssna på vågor och vinden som leker mellan palmbladen.

Men idag ligger vardagstimmar och att-göra-listor framför mig och breder ut sig som ett minst lika påtagligt hav, fast över mitt skrivbord. De enda vågorna som slår in som bränningar är de av starkast tänkbara kaffe, med vågskum av mjölk. Andra koppen nu, funderar på om den skeva synupplevelsen möjligtvis kan bottna i att jag måste ha blinkat bort vänsterlinsen i sömnen. Skit också. Plötsligt dundrar ett artilleri av diskbänksrealism fram över skrivbordet. Insikten är påträngande; det här kommer att bli en lång dag. En torr liten ensam lins och många koppar kaffe kvar till helgen. Men så slår det mig att det är sju arbetsdagar kvar till semestern, och kaffekoppen känns plötsligt halvfull igen.

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

