Alla mina vänner är superhjältar av Andrew Kaufman – En underbart skruvad och helt fantastisk liten tunn roman om kärlek, svartsjuka och superhjältar

Alla mina vänner är superhjältar

Som nyinflyttad till staden lär Tom känna Amfibien, som i sin tur introducerar Tom för alla sina vänner, vilka i likhet med Amfibien är just superhjältar. Det är så det kommer sig att alla Toms vänner faktiskt är superhjältar. Tom förälskar sig snart i Perfektionisten, vars superkraft är att få allting runt omkring henne att bli just så perfekt som hon önskar. De hade blivit fantastiskt lyckliga om det inte varit för att Perfektionistens ex Hypno hade hypnotiserat henne på deras bröllopsdag till att tro att Tom är osynlig. Eftersom hon inte längre kan se honom är hon övertygad om att han övergivit henne. Sex månader efter bröllopet och 600 cigaretter senare bestämmer sig Perfektionisten därför för att bryta upp och påbörja ett nytt liv i Vancouver. Väl där kommer allting att bli perfekt och hon kommer att glömma Tom. Flygresan dit blir Toms sista chans att nå fram till henne och övertyga henne om att han är där innan han förlorar henne för alltid.

Mellan de tunna pärmarna möter jag en rad helt bedårande superhjältekaraktärer så som Humörsvängaren, Härmapan, Slöfocken och Affärsmannen. De skymtar förbi i periferin av Toms och Perfektionistens kärlekshistoria med sina karaktärsegenskaper och tillika superkrafter. Många av dem visste inte från början att det var superhjältar, utan det var något som visade sig under livets och resans gång. Ett tag hoppas Tom lite på att han också ska vara en superhjälte som ännu inte upptäckt sin superkraft.

Kamouflerad av humor och ett barns naiva superhjältedrömmar läser jag in en underliggande filosofisk tanke om att vi alla, trots de mest irriterande och till synes opraktiska egenheter är en form av superhjältar. Det gäller bara att våga bejaka dessa sidor och se dem med nya ögon. Det är en bok att bli glad, varm och hoppfull av. Personligen hade jag lite svårt att inte älska och lovorda den bara på grund av titeln. Efter att ha läst ut den, något som gick allt för snabbt, är min enda önskan att den hade varit längre, jag vill fortsätta spendera min tid i Kaufmans underfundiga superhjälte-värld!

Alla mina vänner är superhjältar kommer som pocket i mars!

Det här inlägget postades i Chiclit & feel good, Romaner. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Alla mina vänner är superhjältar av Andrew Kaufman – En underbart skruvad och helt fantastisk liten tunn roman om kärlek, svartsjuka och superhjältar

  1. Ping: Printz releasefest på södermanér; livejazz, surdegsbröd och rödvin | Mettes pocketblogg

  2. magicofmine skriver:

    Precis beställt den och ser fram emot att få dyka ner i den! Tack för tipset!

  3. Ping: Den krympande hustrun av Andrew Kaufman – en underfundig, varm och helt skruvad liten roman-karamell | Mettes pocketblogg

Kommentera

