Brev från en bruten horisont av Calle Brunell – en underbart vacker berättelse om kärlek, lycka, vansinne och sorg

Jag hade lagt den i högen av böcker jag tänkte ta med mig till solen, semesterlugnet och stranden. Men sen kunde jag inte låta bli att peta på den, stryka med fingertopparna på de små guldstänken på omslaget och slutligen börja kika innanför pärmarna. Jag visste redan så snart jag börjat följa texten med mina inledningsvis förstulna blickar att den inte skulle få följa med, jag var fångad och fast och hade inte för avsikt att vänta med att läsa vidare.

Brev från en bruten horisont är en vidunderlig, förunderlig kärlekshistoria, som pendlar mellan storslagen passion och enkla konstateranden i en alldaglig vardag. Med ett språk som får orden att tränga rakt in berättar Calle Brunell om Mika som funderar över sin relation, om kolgruvsdammets förbannelse i en liten Sydwalesisk kuststad, om de norrländska skogarnas grymma hemligheter och om ö-livets karga blåsiga tillvaro. En man, bergtagen av havet, ensam på sin segelbåt skriver långa kärleksbrev till sin hustru, vilka han låter vågorna föra med sig. På en liten karg ö i Bohuslänska skärgården där byborna för länge sedan blivit bittra flyter breven i land och förändrar människornas sinnen. Allting hänger samman.

Brunell målar upp ett pussel där bitarna sakta får falla på plats allt medan den röda tråden framträder starkare och starkare för att slutligen binda ihop kapitlen jag läst. Dåtid flätas samman med nutid, släktled bildar kedjor och små till synes tillfälliga händelser visar sig avgörande för den riktning livet tar.

Brev från en bruten horisont kommer som pocket i sommar! Läs den!

Tips! Spana in den korta och kärnfulla intervjun med Calle Brunell på Babelbloggen >>

Det här inlägget postades i Romaner. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Brev från en bruten horisont av Calle Brunell – en underbart vacker berättelse om kärlek, lycka, vansinne och sorg

  1. Ping: Flygplan till paradiset | Mettes pocketblogg

  2. Ping: Pocket ”Folkets format” – Pocketmingel med Gilla böcker, radiointervju, läsgodis och eventuellt slaktade körsbärsblommor | Mettes pocketblogg

Kommentera

