Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag – en träffsäker tragikomisk kärleksroman av Sara Ohlsson

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag

Med solglasögonen på plats la jag mig till rätta i solstolen för att kasta mig in i Ohlssons träffsäkra skildring av tonårens ambivalens och kamp med självkänsla, kärlek och vänskap.

Olivia är 17 år när hon blir dumpad av den äldre och snygge och eventuellt perfekte John, hennes pojkvän sedan tre år tillbaka. Förkrossad och tillintetgjord försöker hon med hjälp av sina två bästa vänner, Emma och Tor, att hitta tillbaka till sig själv via fester, fyllehångel och en desperat jakt på bekräftelse. Ohlsson beskriver på ett pricksäkert och naket sätt sårbarheten hos den unga huvudkaraktären som testar så väl sina som andras gränser för komma underfund med sig själv.

Det här är en roman om att få sitt hjärta krossat för första gången, om att vara ung, kåt och förvirrad. Om att krisa och komma igen.

Egentligen är det ganska grundläggande problem och intriger i klassisk relationsromantappning, ja, bortsett från det där med att vara tonårsobstinat, men utöver det hade Olivia lika gärna kunnat vara 27 eller 37 för den delen. Tvivlen, ältandet och närheten till galenskap känner jag igen från så väl Chic lit-genren som relationssatirer och den skoningslöst naturalistiska igenkänningsfaktorn finns den där med.

Det är en varm, mänsklig, rak och stundvis ångestladdad berättelse som överraskar med att mitt i svärtan och misären vara varmt humoristisk. Jag önskar att jag hade läst den när jag själv gick i gymnasiet men finner den minst lika läsvärd och underhållande nu. Jag menar, bara titeln i sig är värd att vända sig om efter!

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag kommer som pocket nu i vår!

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Chiclit & feel good, Romaner, Ungdom. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag – en träffsäker tragikomisk kärleksroman av Sara Ohlsson

  1. Marianne Sagerholm skriver:

    Mette!
    Att läsa din blogg är lika fantastiskt varje gång. Du målar ut miljöerna med sådan inlevelse att jag känner som om jag står bakom en kamera och är med mitt i handlingen.
    Väntar med spänning på en debutroman där du är författaren.
    Kram/M

  2. Ping: Pocket ”Folkets format” – Pocketmingel med Gilla böcker, radiointervju, läsgodis och eventuellt slaktade körsbärsblommor | Mettes pocketblogg

Kommentera

