Nirvanaprojektet av Stefan Tegenfalk – en adrenalinstinn fortsättning på Vredens tid

Med rasande fart kastas jag (tillbaka) in i berättelsen. Nirvanaprojektet kommer som en direkt fortsättning på Vredens tid, så direkt att jag med det höga tempot som berättelsen väller emot mig i, inledningsvis har svårt att orientera mig bland alla karaktärer och vagt bekanta namn från den första boken.

Vetenskapsmannen Leo Bragler är kidnappad och torterad. Den ”udda”, men för den vane deckarkännaren ändå så klassiska polisduon (ung smart kvinna, äldre envis och butter man), Walter och Jonna är i ett konstant tillstånd av jakt. Ständigt bara några steg, en krök, en timme, bakom boven. Frågan är bara vem boven egentligen är. Oavsett pumpar adrenalinet genom ådrorna hos i stort sett samtliga karaktärer ur persongalleriet, på var och varannan sida.

Efter några sidors förvirring innan bitarna faller på plats och jag lyckas hitta tillbaka till de ett år gamla läsminnena från föregående bok börjar även jag känna ett visst mått av adrenalin pumpa runt. Jag överraskas själv över hur lätt jag dras med i jakten och tittar upp från boken med lätt stirrig blick. Stirrigheten är lika delar förvirring över vart jag befinner mig, tankar på huruvida jag åkt för långt med bussen och känslan jag fick med mig från boken.

Nirvanaprojektet är andra delen i en trilogi, ur vilken den inte står sig som överdrivet fristående. Läsning av första delen, Vredens tid, rekommenderas varmt till den som vill hänga med i svängarna. Och många svängar blir det. I denna, den andra delen, får Jonna en något mer framträdande roll i berättelsen, som den här gången utöver deckarspänning även bjuder på lite kärlek! Men allt som allt är det en klassisk deckarthriller-historia med inslag av konspirationer, korrupta poliser, oskyldiga offer och hemliga nätverk som sträcker sig utanför landsgränserna.

Läs om mer om första boken i trilogin Vredens tid >>

 

 

 

 

 

Tips! Läs Nirvanaprojektet och tävla om en weekendresa för två till London. Ett hett tips är att spana in de rejält kluriga tävlingsfrågorna redan under läsningens gång. Till tävlingen >>
Tips!
Läs mer om karaktärerna på Stefan Tegenfalks hemsida >>
Tips! Se trailern för Nirvanaprojektet >>

Det här inlägget postades i Spänning & deckare. Bokmärk permalänken.

Kommentera

