Printz releasefest på södermanér; livejazz, surdegsbröd och rödvin

Kanske inte den mest talande bilden för kvällen, men Pia skymtar fram (i blått), liksom jazzbandet och surdegsbröd och ostar...

Jazzmusiken mötte mig redan utanför Kvarnen, men det var inte dit jag var på väg. När jag närmade mig korsningen Tjärhovsgatan/Östgötagatan såg jag att dörren stod på glänt ut mot gatan. Musiken fyllde rummet och på bardisken stod rödvinsglas, ostar och surdegsbröd uppdukat. En synnerligen välkomnande syn så här en tisdagskväll i mitten på mars, när dagarna lovar vår och kvällarna (en aning senildement) viskar om vinter. Det var Printz förlag som bjöd in till releasefest för den helt fantastiska och underfundiga lilla boken Alla mina vänner är superhjältar. En sån där bok man blir direkt lycklig av. Pia Printz fick sitt stora ”förlagsgenombrott” med dundersuccén En dag som hon själv inte bara gett ut, utan vad jag förstått, även översatt.

Lokalen fylldes snabbt till brädden av bokbranschfolk; återförsäljare, förlagspersoner, bloggare, journalister och författare. Jag tror att alla utom två var kvinnor (bortsett från bandet). Efter att ha minglat, välkomnats av en sprudlande Pia Printz och av misstag varit nära på att ge bort Pias visitkort istället för mitt eget, kapitulerade jag under hungern och lämnade festen och jazzen bakom mig.

Har du inte redan gjort det så läs Alla mina vänner är superhjältar, jag menar det verkligen – läs den!

Själv spenderade jag tunnelbaneresan hem med näsan mellan sidorna på Stefan Einhorns pocketaktuella roman Änglarnas svar. Låt er inte vilseledas av denna illa valda titel. Änglarnas svar är en ljuvlig pusselroman med intensiv spänningsfaktor där svärtan hämtas från andra världskrigets grymheter och människors livsöden binds samman på de mest oväntade vis. Mer om denna snart…

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Romaner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

