Happy happy en bok om skilsmässa – upplyftande läsning i ljuset av hysterisk debatt

Happy Happy är en antologi bestående av 10 berättelser om skilsmässa skrivna av några av vår tids mest tongivande och engagerande offentliga kvinnor i olika åldrar med olika bakgrund.

Syftet med boken är att ge en alternativ bild av skilsmässa, en bild där de positiva effekterna av att separera och bryta upp från en relation som inte fungerar belyses. Med detta tycker jag att Sveland och Wennstam har lyckats med bravur. Det här är en hoppingivande samling mycket läsvärda texter om att välja ett annat vägval än det man genom äktenskapslöften slagit in på.

Jag skulle vilja påstå att alla med intresse för skildringar av mänskliga relationer har glädje av denna bok. Själv drevs jag av krass nyfikenhet, med de hetsiga debatter som uppstod när den kom ut, färskt i minnet. Hur subversiv kan den egentligen vara? Inte så värst ärligt talat. Det är tio vitt skilda människoöden som skildras i ljuset från en separation, med kloka tankar om varför det ledde fram till någonting bra. I så väl förordet som i flera av texterna sätts skilsmässa även i ett historiskt och politiskt perspektiv. Intressanta fakta för att påminna om att kvinnor inte alltid har haft möjligheten att välja att avsluta ett äktenskap, vare sig lagligt eller praktiskt, något som ger uppfriskande Aha-upplevelser.

Bok som väcker debatt
Kritiken som blossade upp har i mångt och mycket handlat om att Wennstam & Sveland ”glorifierar” singellivet och varannan-vecka föräldraskapet, samt att de i rollen som ”mammor som skiljer sig” sätter sina egna intressen framför barnet. Jag måste erkänna att jag finner denna kritik både absurd och galet överdriven. Ja, visst lyfts de positiva fördelarna fram med livet som varannan-veckas-förälder, men det görs mot en fond av svärta, av kluvna känslor och som uppmuntrande alternativ till det klassiska kärnfamiljsliv man lämnat bakom sig. När jag läst de mest högljudda kritikerna av boken är det framförallt två frågor som väcks i mitt huvud; 1. Hur starka är egentligen Kristdemokraternas lobbyister? Samt 2. Har de som kritiserar boken över huvud taget läst den?

Jag har själv aldrig varit vare sig gift eller skilt mig, jag har däremot erfarenhet av att separera efter en lång relation. Det här är en sådan bok som definitivt hade gett mig styrka i de ganska nattsvarta stunderna. Det finns något oerhört befriande att ifrågasätta terminologin runt skilsmässor, på det sättet som Sveland & Wennstam gör i bokens förord. I de samlade texterna finns en smittsam vilja att se livet från den ljusa sidan, oavsett om det gäller att resa sig efter en kris eller uppskatta det man har. 

Sist men inte minst; Något jag varmt rekommenderar är att läsa Maria Svelands fantastiska svarsartikel i DN(28/9-11), där hon utöver att ta med konkreta citat från debatten vilka hon besvarar och problematiserar kring, ger ett rungande svar på tal!
DN debatt Skulden och skilsmässan>> 

Happy, Happy kommer som pocket nu i april!

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Brutal truth, Fakta. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Happy happy en bok om skilsmässa – upplyftande läsning i ljuset av hysterisk debatt

  1. Ping: Det lyckliga slutet | Tjejkraft

Kommentera

