Pocket ”Folkets format” – Pocketmingel med Gilla böcker, radiointervju, läsgodis och eventuellt slaktade körsbärsblommor

Under veckan som gått har min kära kollega och tillika Pocketställets marknadschef Anna Borgås hunnit blir intervjuad (lyssna här!) av Sveriges Radio från bokmässan i London! Själv djupdök jag i havet av sommarutgivning samt fäktades med ”pappersdrakar” och ”surdegar” på slagfältet som mitt överbelamrade skrivbord just nu tycks utgöra.

Två soldater

Två soldater

Inser att jag visserligen avslutade en väldig massa böcker på den där spontana Cypern-resan i påskas, men att jag påbörjade desto fler. Lite som ett dreglande barn framför en enorm godisskål som inte kan bestämma sig för vilka godisar att välja ut och istället biter lite i alla. Just nu läser jag (hyfsat exklusivt) Håkan Nessers fascinerande spionroman Himmel över London som får intellektet att slå kullerbyttor i fåfänga över att förstå hur allt hänger ihop fast än det är flera hundra sidor kvar till sista raden. På kvällarna sneglar jag längtansfullt mot Roslund & Hellströms senaste deckare Två soldater om den kriminella gängvärlden, vilken jag fick med mig efter förra veckans besök på Piratförlaget. Två soldater släpps den 9 maj. Jag har ingen våg hemma men den har helt klart potential att knäcka spröda handleder under sin tyngd. Det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot att närma mig denna tegelsten. Förtjusning över innehållet, skräck för den överhängande skaderisken i ekvationen tung spänning versus trött finmotorik med en krydda av mindre smickrande självkännedom.

Rödvin på pocketmingel, en svårslagen klassiker

Rödvin på pocketmingel, en given klassiker

I onsdags noterade jag de trevande första utslagna körsbärsblommorna på några av innerstadens träd, jag undrar hur de kommer att överleva det snöblandade regnet som just nu piskar utanför mitt fönster. Torsdagskvällen kröntes med pocketmingel på Loui Loui tillsammans med det lilla charmerande bokförlaget Gilla böcker.

Anna & Ada presenterar

Anna & Ada från Gilla böcker presenterar

På plats var bland annat författarna Calle Brunell och Sara Ohlsson (Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag) som läste högt ur sina respektive, numera pocketaktuella, romaner. Eller som Calle uttryckte det, nu aktuella i ”folkets format”. Tillfälle gavs åt entusiastisk verbaliserad beundran över den fantastiska romanen Brev från en bruten horisont. Först när jag klapprade ut på gatan kom jag på att jag kanske borde ha passat på att ställa alla de där frågorna om framtiden när jag nu hade chansen; vad händer, vad är på gång, kommer det mera? Men det gjorde jag alltså inte. Istället var jag fullt nöjd med att ha minglat med författaren bakom läsupplevelsen som i vintras gjorde mig bergtagen, med de till synes alltid lika glada och charmerande Anna & Ada, med en gammal bekant från förr och med männsikor jag aldrig någonsin tidigare hört talas om. Den stilla undran om huruvida Calle Brunell skriver på en ny roman är väl lite som den om körsbärsblommornas vara eller icke vara efter snön – den som lever får se (men jag har mina misstankar…)!

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Romaner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

