Femtio sätt att träffa den rätte – en fyndig & charmerande chic lit om den snåriga vägen till kärlek av Lucy-Anne Holmes

50 sätt att träffa den rätte

50 sätt att träffa den rätte

Sockervadd, rosa fluff och snusk på fniss-nivå kryddat med otippat fyndiga popkulturella referenser möter mig i denna något förutsägbara chic lit-roman.

Sarah Sargeant är långt ifrån perfekt. Huvudkaraktären, Sarah, tycks snarare ha hämtat sina pinsamma och tokroligt självutlämnande sidor från Bridget Jones. Till detta adderas extra mycket sex och en varm karaktärsporträttering som för tankarna till de tidiga Maryan Keyes-romanerna. Resultatet blir en riktigt charmig historia, som trots sin förutsägbarhet bibehåller feel good-faktorn.

Inledningsvis förhöll jag mig skeptisk. Inledningsvis måste jag till och med medge att jag fann boken otroligt fånig. Anledningen till att jag trots det fortsatte att läsa vidare var att jag parallellt läste Engvalls reportagebok Skamfläck, om svenska tonåringar som säljer sex. En reportagebok som var så gripande och så fruktansvärd att jag behövde just ”rosa fluff” att fylla hjärnan med för att kunna sova om kvällarna. Men så en dag, en bit in i boken så fastnade jag och började falla handlöst. Jag tog den för vad den var; en sockrad chic lit utan minsta anspråk på djupsinnighet, och fann den befriande underhållande. Helt plötsligt sitter jag och skrattar högt. Helt plötsligt är jag outsägligt nyfiken på fortsättningen. Helt plötsligt saknar jag karaktärerna jag inledningsvis dömde ut.

Femtio sätt att träffa den rätte handlar om servitrisen/skådespelerskan Sarah som bor i London tillsammans med sin rumskamrat Simon. Efter ett år av torka på det så väl romantiska som praktiskt sexuella planet bestämmer hon sig för att starta en blogg där hon företar sig att via 50 olika sätt hitta ”den rätte”. Bloggandet och de äventyrligheter hon via denna kastar sig huvudstupa ut på, för att inte göra sina läsare besvikna, kastar henne (givetvis!) in i en rad prekära situationer.

Vill du ha charmerande lättsam läsning och genuin feel good – voilá! Ett tips från solstolen till solstolen, varken mer eller mindre.

Det här inlägget postades i Chiclit & feel good. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Femtio sätt att träffa den rätte – en fyndig & charmerande chic lit om den snåriga vägen till kärlek av Lucy-Anne Holmes

  1. Ping: Otippad lästrend – när pensionärerna slår tillbaka! | Mettes pocketblogg

Kommentera

