Apropå Pocket Shop – Bonnierförlagens senaste nyförvärv

Att Bonnierförlagen köpte upp Pocket Shop i förra veckan kan få ha missat. När jag pratat med branschkollegor om saken har det mestadels kommit trötta suckar och ironiskt fnitter, ingen verkar riktigt veta hur de ska förhålla sig. Uppgivenhet är nog ett stående tema, men förvåningen lyser med sin frånvaro. Själv hade jag förväntat mig lite mer rasande aggressivitet, lite dramatik, stora ord och böljande debattutspel. Ja, något i stil med det som mötte Bonnierförlagen när de 2010 köpte upp Pocketgrossisten och det talades i hotfulla ordalag om Monopol och (bristen på) Konkurrenslagstiftning. Eller för den delen när Pocketgrossisten (2011) tog över Åhléns bokavdelningar (det vill säga när Åhléns bokavdelningar blev ännu en ingift medlem i ”Bonnierfamiljen”). Att det, sedan 2004, Bonnierägda Adlibris är med och styr sortimentsinköpen för stadsbiblioteken i bland annat Stockholm och Malmö är en annan vinkel i debatten värd att punktbelysa, när man ändå är inne på temat Bonnierförlagens (ständigt växande) roll i den svenska bokbranschen.

Ja, Bonnierförlagens oantastliga frammarsch och skickliga strategi i detta vårt trots allt marknadsstyrda, kapitalistiska och i allra högsta grad vinstdrivna samhälle fascinerar mig på sätt och vis. Jag är inte heller förvånad över uppköpet av Pocket Shop, jag kan bara ännu en gång konstatera att det inte finns så många oberoende (i ordets egentliga bemärkelse) aktörer på bokmarknaden kvar nu. Pocketgrossisten hävdar visserligen på sin hemsida att ”de fortfarande är oberoende”, men i mina öron klingar det något falskt (medges ska göras att jag visserligen är ytterst partisk på denna punkt). Den fullständiga meningen lyder; Sedan i mars 2010 ingår Pocketgrossisten i Bonnierförlagen AB men vi är fortfarande en oberoende leverantör som samarbetar med de flesta förlag.” I min värld framstår det som samma typ av ordvrängeri som budskapet på en valaffisch, vanskligt att köpa rakt av utan att läsa partiprogrammet och se vad som egentligen döljer sig bakom den förföriska formuleringen. På Pocket Shops hemsida finns i dagsläget ett kort konstaterande att de numera ägs av Bonnierförlagen.

Vad detta på sikt innebär för så väl den svenska bokbranschen som för konsumenterna återstår att se. Är det ett faktum, en tidsfråga eller ondsint skräckpropaganda att man snart kommer att ha svårt som konsument att hitta titlar som inte är signerade Bonnierförlagen? Ja, det kan man givetvis bara spekulera om, och spekuleras görs det.

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s