Från Loppis till salong – den perfekta inspirationsboken i sommar(loppis)Sverige!

Hej då feng shui och minimalism! Hej shabby chic! Hej prylromantik! Hej loppis-frossa!

En underbar liten inspirationsbok med vackra bilder som väcker en latent pyssellusta till liv, landade för en tid sedan på mitt skrivbord. Att bläddra i Från lopps till salong påminner lite om en blandning mellan härligt inredningsmagasin, inspirerande coffé table book och praktisk handbok.

På min gata i stan
På det privata planet pendlar jag mellan en strävan av funktionellt avskalade rena ytor och en fäbless för prylar, företrädelsevis gamla fina ting i ohelig allians med nya kitschiga dito. Å ena sidan när jag en dröm om det vita rummet, å andra sidan känner jag mig själv tillräckligt väl för att veta att jag aldrig skulle kunna låta det förbli vitt och avskalat. Den meterhöga rosa flamingon i plast trängs sida vid sida med ärvda möbler, högar med böcker, galet slingrande krukväxter och små konstiga prylar med alldeles för högt affektionsvärde för sitt (och mitt) eget bästa. Eller vem försöker jag lura; de meterhöga flamingorna, de hundra paren skor, de djungelartade infernot av gröna växter, böckerna som inte riktigt får plats i bokhyllorna och de små konstiga prylarna, är det som trängs.

Det här med att flytta, vilket jag ägnade mig åt för någon vecka sedan, inspirerade visserligen till viss utrensning. Men resultatet, när flyttkartongerna så sakteliga packades upp, vittnar knappt alls om det lass av kläder, prylar och konstigheter vi gjorde oss av med. Kanske är det mot bakgrund av detta som Från loppis till salong tilltalar mig så.  På ont och gott så rättfärdigar den så mycket av det som annars ”borde” sorteras bort. Men inte desto mindre så inspirerar den till att göra något kreativt och bra av det man lyckats samla på sig!

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Fakta. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Från Loppis till salong – den perfekta inspirationsboken i sommar(loppis)Sverige!

  1. Ping: Tack för fina ord | By Ida Magntorn

Kommentera

