Gilla Hata horan – en kväll på Teater Brunnsgatan 4

Johanna Nilsson läser ur Gilla Hata Horan

Johanna Nilsson läser ur Gilla Hata horan

Efter att ha blivit uppmanad att besöka toaletten av så väl min namne på Pocketförlaget som av Friends, vilka tillsammans med nyss nämnda förlag, stod bakom releasen av Gilla Hata horan i tisdags, tog givetvis nyfikenheten överhanden och fötterna började röra sig (nästan av sig själva) genom den bastuartat varma lokalen.

Gilla Hata horan är en roman om nätmobbning av Johanna Nilsson.  Jag fick några ”ja just det”-upplevelser av att kika in på den omtalade, och för kvällen installations-pimpade toaletten; det var ju så det såg ut på skoltoaletterna, även på min tid. Den stora skillnaden denna gång var att få blicka in i det nedklottrade facilitetsutrymmet, inte bara med vuxenglasögonens fjärmande blick (med den bestämda övertygelsen att inget som står rör mig), utan dessutom med rödvinsglas och snittar i handen. En mycket trevligare upplevelse, behöver knappast tilläggas.

Den för kvällen nedklottrade toaletten

Den för kvällen nerklottrade toaletten

Med mig hem fick jag ett exemplar av boken, som kommer ut som originalpocket i samarbete med Friends.

Endast 166 sidor tjock gick den snabbt att plöja igenom. Ett plöjande fyllt av ångest och brutalt rå mobbning men också av hopp. Trots en hel del igenkänning från skoltidens hierarkiska sociala system och strikta sociala koder kunde jag inte låta bli att känna mig lättad över att att vara en generation ifrån allt vad nätmobbning heter. Jag slapp undan med blotta förskräckelsen känns det som. Jag hade ingen mobil som någon kunde skicka hotfulla sms från dolda nummer till och sociala nätforum började dyka upp först några år efter att jag tagit mig igenom grundskolan. Visst fanns det skåp- och toalett-klotter, men vad som beskrivs här är en helt ny dimension av mobbning. Vem som är offer kan skifta genom några knapptryckningar på Facebooks ”gilla”-knapp, med hjälp av anonyma kommentarer på nätet, eller en oaktsamt publicerad bild.

2 kr av varje såld bok går till Friends

2 kr av varje såld bok går till Friends

Berättelsen kretsar kring bästisarna Jonna och Gloria, samt den populäre alfahannen Robin. En Luciamorgon. Ett övergrepp. En händelsespiral med lavinartad och nyckfull utgång.

Tanken är att boken ska kunna användas i utbildningssyfte av personal som arbetar med barn och ungdomar, men dess skönlitterära kvalitéer bör inte förringas. Välskriven, träffande och obehaglig – jag vill rekommendera denna roman till alla, inte minst till dem med ungdomar i sin närhet! Gilla Hata horan är läsvärd ur ett så väl skönlitterärt som akut samtidsförankrat och allmänbildande perspektiv.

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Romaner, Ungdom. Bokmärk permalänken.

Kommentera

