Praliner, pirater och galna lopp

Roy pryder omslaget till den egna boken Sweet

Roy pryder omslaget till den egna boken Sweet

På tisdagens release för Roy Fares efterrättsbok Sweet smattrade kamerablixtar och trängdes journalister med matskribenter. Överallt stod delikata små efterrättskreationer uppdukade vilket ackompanjerades av rosa bubbel. Jag resonerade som så att det vore mer syndigt att inte provsmaka lite av allt, nu när jag ändå var där. Chokladpralinerna som tycktes smälta i munnen och fick mig att vilja fladdra med ögonfransarna i teatralisk extas, provsmakade jag uppskattningsvis fem gånger. Lätt illamående och en aning sockerrusig klapprade jag därifrån med en ytterst generös goodiebag under armen.

Ja, det är så gott & så sött som det ser ut. Sweet!

Ja, det är så gott & så sött som det ser ut. Sweet!

Piratfest
Redan näst följande kväll var jag tillbaka på Östermalm. Med varma fasta handslag hälsades vi välkomna av Ann-Marie Skarp och Jan Guillou till Piratförlagets höstmingel i förlagslokalerna på Kaptensgatan. I det täta vimlet syntes välkända ansikten vart man än vände sig. Ett mer försynt intryck gjorde den bästsäljande deckarförfattarinnan Kristina Ohlsson vars handslag (hennes framgångar till trots) snarare var blygsamt. Trots att man ”vet” att kända människor är kortare i verkligheten än vad de framstår som i tv-rutan kunde jag ändå inte undgå att känna mig paff. Och nu pratar jag inte om Guillou, utan en känd programledare som med sitt förmiddagsmys gjort sig till ett med svenska folket. Hon var direkt petit där hon klapprade fram, huvuden kortare än alla andra. Desto resligare var den fantastiska Arja Saijonmaa eller för den delen Zinat Pirzadeh som gled fram med sin härligt excentriska look bestående av upptuperad frisyr och vit svepande långklänning. Ljuvlig middagsbuffé dukades fram och ambitiösa servitriser höll vinglasen på en konstant välfylld nivå. Trots att vi befann oss på en förlagsfest kom samtalet att kretsa runt löpning.

De här med att springa. Det har ju aldrig varit min grej, överhuvudtaget. Vid de få tillfällen jag gett mig ut har jag redan efter 50 meter hostat som en storrökare, i kombination med en stark övertygelse om att bröstkorgen ska implodera. Desamma gäller inte för Pocketförlagets VD Louise Bäckelin, som i detta nu är nere i Frankrike för att springa Médoc Marathon. Men nu börjar även jag, mina erfarenheter till trots, överväga att sträcka ut benen i onaturlig hastighet. Anledningen till att jag börjat fundera på det där med löpning är inte enbart på grund av den senaste tidens pralin & rödvinsfrossa, utan faktiskt tack vare att jag på kort tid hört talas om fantastiska lopp så som det i Médoc.

På vägen ut kunde jag inte låta bli att smygfotografera manusstaplarna. Det är hård konkurrens för den som vill bli utgiven.

På vägen ut kunde jag inte låta bli att smygfotografera manusstaplarna. Det är hård konkurrens för den som vill bli utgiven.

Bland vin & Zombies
Médoc Marathon går ut på att man – utklädd(!) – springer mellan vinslotten i franska Bordeaux, där vätskekontrollerna i slutet av loppet i själva verket är vinprovningar. Inte fullt lika, men ändå lockande var Spring för livet som gick av stapeln i Jönköping förra helgen. Ett något kortare lopp där deltagarna blir jagade av Zombies. Fantastiskt!

Vidare berättade Louise, som tycks ha sprungit ett nytt Marathon-lopp var och varannan gång man ser henne, att hon började springa först vid 40. Perfekt tänkte jag, det ger mig några års mariginal, och tackade ja till ännu ett glas Piratvin. När jag lämnade festen bakom mig kändes kullerstenarna en smula rundare under fötterna och det där med löpning mystiskt lockande.

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

