Bokmässa 2012 (del 2) – rondellförfattare, möten och middag med Forma

Fantastisk utsikt från hotellrummet

Fantastisk utsikt från hotellrummet

På fredagsmorgonen vaknade vi upp lite hesare men entusiastiskt glada i den härligt fluffiga hotellsängen på tionde våningen. En ny dag av Bokmässa, möten och minglande väntade. Den där avslutande drinken på Park med efterföljande barfotapromenad tillbaka till hotellet (den som vill vara fin får lida pin – och den som inte vill lida pin längre, tar klackskorna i handen) hade satt sina spår, men än så länge var inte förfallet annat än marginellt. Lätt åtgärdat med Resorb, dubbla koppar kaffe och lite smink.

Dag Öhrlund

Dag Öhrlund

Utöver de inplanerade mötena med olika förlag gavs även tillfälle till spontana möten med en rad författare. Bland annat Dag Öhrlund som delade med sig av sin fantastiska historia som ”rondellförfattare”. Det här var på den tiden när Lars Vilks var känd och hyfsat hyllad för sina rondellhundar (innan tiden som uppenbar antiislamist-ivrare). Varpå Dag kommer på den fantastiska – och kostnadseffektiva – marknadsföringsidén att med basker, rödvin och skrivmaskin sätta sig och vara kort och gott en rondellförfattare. Det hela iscensattes i Helsingborg med reportage från såväl lokaltidning som lokalradion som resultat.

Sofie Sarenbrant

Sofie Sarenbrant & jag

Eftermiddagen bjöd på vinmingel med några av Formas författare, däribland den hitresta Peter James, blivande deckardrottningen Sofie Sarenbrant, skräckförfattaren Björn B Jakobsson (aktuell med den guldglänsande De dödas ljus) och flera med dem. Jag fastnade med Sofie som genom sin befriande hämningslösa humor alltid är lika underhållande att springa på. Detta var innan Malin från förlaget handlingskraftigt gjorde rockad i minglandet och jag plötsligt fann mig öga mot öga med ovan nämnda Björn. Om man som jag är obotligt nyfiken förvandlades även detta samtal till en indirekt intervju.

Peter James

Peter James på Sverigebesök

På kvällen var det fest med vita linnedukar, välfyllda glas och buffé i en av de vackra Ordensvillorna. Drygt hundra personer förlustade sig. Själv hamnade jag mitt emellan en förläggare och en barn- och ungdomsförfattare, där den senare även arbetade som trendspanare. Återigen fann jag mig själv bombardera en författare med tusen frågor som till min förtjusning resulterade i tusen svar om allt från trendspaning till husköp, till Leonard Cohen samt hur han träffade sin fru. När merparten av middagsgästerna drog vidare till Park skildes jag från mina nyfunna vänner till förmån för att springa på nygamla bekantskaper i det täta vimlet. Snyggast för kvällen var definitivt Formas kanske skickligaste formgivare Maria Sundberg som dansade loss klädd i vit skjorta, fluga och svart kavaj (säkerligen någon, men inte jag, måste ha fångat henne på bild). Det är hon som ligger bakom omslagen till bland annat topplisteaktuella Vila i frid och Bländverk – omslag jag är övertygad om är en av största bidragande faktorerna till dito topplisteplacering.

Ps. spontantips apropå Lars Vilks: I kväll sänder SVT:s Uppdrag granskning kl 20.00 inslaget Lars Vilks konstnär och provokatör eller rasist? >>

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

