Bokmässa 2012 (del 4) – ”könsneutralt” från Tukan!

Mässans sista dag ägnade jag merparten av dagen åt att glida runt och mingla, spana och bläddra omkring i böcker. I vimlet fastnade jag bland annat framför Catharina Ingelman-Sundberg som livligt och inlevelsefullt berättade om sin senaste roman Kaffe med rån vilken handlar om ett gäng sköna pensionärer som bestämmer sig för att göra en kupp. När jag närmade mig Norstedts monter ringlade en jättekö i kombination med en massa vakter (just vakterna är ingen helt vanlig syn bör kanske tilläggas). Något som fick sin förklaring när jag på plats i montern såg Ingrid Betancourt sitta och signera.

Piratförlagets monter med scen och egen belysning, dagsschema och snyggt frontade böcker

Piratförlagets monter med scen och egen belysning, dagsschema och snyggt frontade böcker, samt i stort sett samtliga författare på plats!

I Piratförlagets monter, som för övrigt måste vara mässans både absolut snyggaste och proffsigaste, orerade Mikael Niemi (Populärmusik från Vittula-författaren) om sin senaste roman Fallvatten. Men eftermiddagens definitivt bästa, trots trevliga samtal med så väl Anders de la Motte (snart USA-aktuell), Jens Månvinge aktuell med Den senila skalbaggens tröst (vars pocketrättigheter några av de största förlagen varit och dragit i), och härligt skvaller från Mette på Pocketförlaget, levererade ändå Christian Bang-Melchior. Christian, grundaren av Tukan förlag som det nyligen stormade rejält runt med anledning av deras könsseparatistiska barnböcker, visade upp lite fina nyheter. Bland annat som Christian uttryckte det, med svårtydbart tonläge och oförglömligt ansiktsuttryck; ”Vår könsneutrala babybok”.

Självklart var vi tvungna att ta tillfället i akt och hänga lite på Bokias exceptionellt snygga pocket-tron!

Självklart var vi tvungna att ta tillfället i akt och hänga lite på Bokias exceptionellt snygga pocket-tron!

Mitt antagande att bokmässan slutade när vi tog våra väskor och påsar och begav oss mot tågstationen, visade sig vara en felaktig slutsats. På tåget hem hamnade jag bredvid den i maj debuterande författaren Valle Wigers, vars bok God natt oktober att döma av de sju första sidorna kan vara väl värd att hålla utkik efter! (Jag fick lite Mig äger ingen-känsla och ser akut fram emot att läsa fortsättningen.) Och hemma i Stockholm hinner jag inte mer än att grabba tag i ett paket mjölk på den lokala matvarubutiken, fortfarande släpandes på hela packningen, innan jag springer på Kristoffer Lind (grundare av bokförlaget Lind & co), som jag pratade med senast på torsdagens montermingel, även han knappt hemkommen.

Slutligen i det egna hemmet var det färdigminglat och klart! Fötterna placerades i horisontalläge i efterlängtat soffhörn, trött men glad över att vara hemma igen efter en fantastisk bokmässa!

Det här inlägget postades i Barnböcker, Böcker & allting runt omkring, Romaner, Spänning & deckare. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bokmässa 2012 (del 4) – ”könsneutralt” från Tukan!

  1. Valle skriver:

    Tack för att du läste! Skickar 7 plus återstående 243 sidorna med fin dedikation till våren.

    / Valle

Kommentera

