Kontrasternas vecka – temat Grå höst invaderar från alla håll

Tisdagens exklusiva kokboksrelease i anrika källarvalv klädda med konst och röd sammet ställdes i skarp kontrast mot torsdagens intryck ute till havs. På Silja Europa där korridorerna bäddats in i brun täckmatta spelar ett finskt dansband i matchande leopardkostymer. I baren fastnar min blick på drinken längst  ner på listan; den heter något på finska, ett ord med extra många ä, i och k och huvudingrediensen är blåbärssoppa. På buffén finns de obligatoriska tappkranarna med rött och vitt vin samt Lapin kulta. Min kollega K försöker dämpa kulturkrocken genom att lyssna på Bach under lunchpausen. Själv begav jag mig några timmar efter hemkomsten på vernissage i Gamla Stan.

Konsthallen, Köpmanbrinken 2

Konsthallen, Köpmanbrinken 2

Under namnet ”Grå höst” ställer femton olika konstnärer ut sina tolkningar på temat, på det lilla galleriet Konsthallen (på Köpmanbrinken 2). Eftersom jag fått referensramarna något rubbade av E L James bästsäljare Fifty Shades of Gray, gjorde utställningsnamnet mig något full i skratt. Och apropå det där med Mr Grey och hans femtio nyanser; sällan har det tagit mig så lång tid att läsa ut en bok. De första drygt hundra sidorna så väntade jag rastlöst på det omtalade snusket, därefter tar det ytterligare nästan två hundra sidor innan de kommer in på det än mer omtalade(!) BD/SM-snusket. Problemet är bara att när det väl gör det har den ”attraktiva” Christian Grey hunnit visa upp så många, så pass direkt otäcka, kontrollerande och paniskt svartsjuka nyanser av praktsvin att sexscenerna närmast känns obehagliga. Nå väl, nu har jag ju (fortfarande) inte läst ut boken. En fullskalig recension får vänta. Samtidigt ute i handeln följer jag med spänning hur den bokstavligt rasslar ut ur kassorna hos våra återförsäljare.

I Årstaviken flöt ett hus omkring

I Årstaviken flöt ett hus omkring i duggregnsdimman

Att den Grå hösten är mer än bara ett tema på en liten samlingsutställning, respektive årets mest omtalade bästsäljare, blev jag igår akut varse. På promenad på jakt efter lite träd i höstskrud fann jag mig, inte under utan i, ett grådisigt regnmoln. Fukten som helt omslöt mig kom inte uppifrån utan från sidorna. Nerkylningseffekten var respektingivande.

Bästa receptet för att inte även sinnet ska förvandlas till multipla nyanser av grått? Skumbad, böcker och en whisky tillräckligt rökig för att ryka ut även de mest illvilliga förkylningsdemonerna. (Den rökiga whiskyn har jag Silja Europa att tacka för.)

 

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring. Bokmärk permalänken.

Kommentera

