Mandomsprovet av Jonas Cramby – akut underhållande!

”Vad är Mandomsprovet för en titel” frågar jag Malin. ”Å, jag kan skicka den till dig”, svarar hon. ”Jag hade bara tänkt läsa några sidor och sen råkade jag läsa ut hela boken.” Någon dag senare sitter jag med boken i handen och tänker, precis som Malin, att jag bara ska läsa några sidor, för att se vad det är. Ytterligare några dagar senare sitter jag i en bil från Gävle och läser högt. Trots att jag blir ombedd att sluta kan jag ändå inte låta bli att fortsätta. ”Ok, ok, men lyssna på det här bara…”

Mandomsprovet handlar om Jonas som närmar sig 40, men lever som om han fortfarande är runt 20. Beväpnad med ironisk humor kryssar han genom livet där toppen på priolistan innefattar populärkultur och uteliv. Även om vuxenpoängen räknas ironiskt så är det fortfarande något han använder som referensram i sitt förhållningssätt till vardagen. Livsstilen blir egentligen inte problematisk för än den dagen hans flickvän, som obönhörligt närmar sig ofruktbar ålder, tycker att det är hög tid att skaffa barn.

Eftersom det hittills inte inträffat att han en dag vaknat upp och känt sig ”vuxen” och redo bestämmer han sig istället för att genomgå en rad moderna initiationsriter, vilket rent symptomatiskt inte ligger allt för långt ifrån en fyrtioårskris. Jonas går från soffpotatis till att träna inför maraton, börjar träna MMA och som om inte det vore nog; arrangerar sin egen ishavsexpedition.

Jonas Cramby skriver med en stor portion humor. Han beskriver sig själv, inte uttalat men genom sitt agerande, som en många gånger narcissistisk, självupptagen skitstövel som hela tiden låter sina fixa idéer och utmaningar stå i första rummet. Ändå är det här en fantastiskt underhållande och varm berättelse. Kanske tilltalar den mig tack vare den höga dosen igenkänning från snubbar i min egen omgivning, kanske för att ingenting går riktigt som han tänker sig. Men kul blir det. Det är inte som att jag lite diskret sitter och fnissar när jag läser. Jag överraskar mig själv (och min omgivning) med högljudda gapflabb.

Det här inlägget postades i Brutal truth, Romaner. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Mandomsprovet av Jonas Cramby – akut underhållande!

  1. Ping: Författare i mitt liv – en inte helt vanlig vecka | Mettes pocketblogg

  2. Ping: En man som heter Ove av Fredrik Backman – en bok som får dig att skratta högt | Mettes pocketblogg

  3. Ping: Otippad lästrend – när pensionärerna slår tillbaka! | Mettes pocketblogg

Kommentera

