Glöggen sprutar ur öronen – eller?

Glöggtider, jo man tackar. Jag gillar glögg, det är den där gyllene kombinationen av rödvin, värme och intensiva kryddor, älsvärt så det förslår. Och som jag förberett mig på att inmundiga denna söta läckerhet. Bokbranschen som aldrig förspiller något tillfälle att fira innebär så här års en kavalkad av mingel och fester högtiden till ära. När jag räknat ihop alla de potentiella glöggtillställningar jag tackat ja till (och redan börjat beta av) förutsatte jag att det bara var en tidsfråga innan glöggen skulle börja spruta ur öronen på mig. Men icke. Istället synes det vara någon slags anti-glögg-trend detta år. I en av inbjudningarna stod det till och med uttryckligen ”… har nöjet att inbjuda till en julfest utan glögg”.

Luciatåg på Semics julfestJulborden däremot, det är det ingen som kompromissar bort. Den här veckan har jag ätit mig igenom tre och överväger starkt att bjuda på någonting komplett anti-juligt när familjen dundrar in på lördag (på ett tidigarelagt julfirande). Bortsett från att det här med julbord får min vintervita mage att inta en allt pösigare form för varje sittning, så skulle jag bli besvärad men inte förvånad, om jag även hittade sillbitar i kavajfickorna. Senast för några dagar sedan ägnade jag en ansenlig stund av min kväll åt att trassla ut knäck ur håret. Note to self: Man ska inte prata och gestikulera (så att håret flaxar) innan man svalt sin knäck.

Mest imponerande av julborden var nog Semics klassiska Julmiddag på Högloftet på Skansen, inklusive luciatåg och spelmän i knätofs. Kvartskulla som jag är, var just entusiasmen över spelmännen aningen ohämmad. Skansen var kvällen till ära dessutom inbäddat i ett snötäcke à la Astrid Lindgren möter Narnia och minusgraderna sverigeexotistiskt påtagliga.

Det ultimata glöggtipset!
För den som (till skillnad från mig) hunnit tröttna på klassisk rödvinsglögg, eller bara vill ha en bubbligare upplevelse, kan jag tipsa om den ultimata glöggdrinken:

Stormkoka sockerlag (hälften vatten, hälften socker) med glöggkryddor (exempelvis ingefära, apelsinskal, kryddnejlika, vaniljstång, kanelstång, stjärnanis etc). Häll sedan upp en liten del kryddig sockerlag (mängd är helt och hållet en smakfråga) men inte mer än en matsked, i ett högt glas och fyll upp med torrt vitt mousserande vin! Ta-da!

Det här inlägget postades i Böcker & allting runt omkring, Fantastiskt recept. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Glöggen sprutar ur öronen – eller?

  1. Ping: Charmad av Boll sträckläste jag Det enda rätta | Mettes pocketblogg

Kommentera

