Jag ringer mina bröder – drabbande, tät och tankeväckande reaktion på bombdåden i julhandeln 2010

Jag ringer mina bröderMitt i julhandeln exploderar en bil i Stockholms innerstad. ”Ytterst oroande försök till en terrorattack i ett område med många människor i centrala Stockholm. Det misslyckades – men kunde ha slutat med en verklig katastrof” twittrar utrikesminister Carl Bildt, på tv-kanaler runt om i världen rapporteras om självmordsbombaren på Stockholms gator, först näst följande morgon gör stadsministern ett offentligt uttalande.

Med en uppmärksammad essä i DN 2010 tar Jonas Hassen Khemiri upp ett annat perspektiv än det media gav, av bombdåden som kom att skaka Sverige.

Av essän blev en kortroman med samma namn. Jag ringer mina bröder är tät, drabbande och vansinnigt välskriven. Amor; kärlekslängtande, orolig, arg, rädd, paranoid. Under ett dygn får vi följa honom, han som liksom sina bröder stämmer in på signalementet – inte för att han är bildlik utan för att han har mörkt hår och drag som inte är västerländska. Tror folk att han har en bomb i sin ryggsäck? Rör han sig tillräckligt normalt? Har han skuld i vad som hänt? Kommer han att bli gripen? Borde han lämna palestinasjalen hemma innan han beger sig ut på stan?

Jag ringer mina bröder och säger: Det hände en så sjuk sak ikväll. Jag kom på tunnelbanan och fick syn på en väldigt misstänkt individ. Han hade svart hår och en ovanligt stor ryggsäck och hans ansikte var täckt av en Palestinasjal.

Jag ringer mina bröder och säger: Det tog bråkdelen av en sekund innan jag insåg att det var min spegelbild.

Det här inlägget postades i Romaner. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jag ringer mina bröder – drabbande, tät och tankeväckande reaktion på bombdåden i julhandeln 2010

  1. Ping: Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri | Lottens Bokblogg

  2. Ping: Khemiri for president! | Mettes pocketblogg

Kommentera

